Hemmafixare

Nu är toalettstolen lagad och läcker inte vatten längre. Det krävdes några rundor till affären för inköp av reservdelar, men min man fixade det. Det hade förstås varit lättare att ringa efter en professionell vvs:are, men min man är väldigt händig.



Sedan var det kylskåpet som också hade börjat läcka vatten. Det har varit ett problembarn ända sedan vi köpte huset. Ibland fryser alla grönsaker i lådorna i kylen samtidigt som glass och allt annat tinar i frysen. Efter ett tag går temperaturen automatiskt tillbaka till det normala igen. Vi har lärt oss leva med det, men med vattenläckan blev det för mycket.

Jag föreslog att vi skulle köpa en ny kyl och frys (det är en enhet) men blev avskräckt när jag såg vad det skulle kosta. Vi ringde istället och bokade en tekniker som skulle göra en felsökning och ge oss en uppfattning om vad det skulle kosta att laga den. Sedan ändrade vi oss igen och åkte iväg och tittade på nya kylar och frysar. Vi kunde inte bestämma oss för vilket som var bäst att göra.

Rätt som det var blev min man näst intill okontaktbar under flera timmar. Han hade börjat läsa på webben om problemen och när han gör efterforskningar läser han ALLT och sätter sig in i varje detalj. Det går inte att få kontakt med honom förrän han vet allt som är värt att veta.



Plötsligt åkte verktygslådan fram igen efter en stund hade han öppnat upp hela insidan av frysen och kylen och gick igenom alla delar som kunde vara defekta. Vattenläckan i kylen blev diagnostiserad som en sönderfrusen vattenbehållare och en ny avfrostnings sensor kunde eventuellt vara lösningen för temperturproblemet. Dessutom behövdes ett isoleringspaket för att förhindra att maten fryser i kylen.

Nu skulle alla reservdelar beställas och det visade sig kosta lika mycket som teknikerns felsökning, så vi avbeställde den eftersom min man redan gjort hans jobb. Delarna kommer i veckan och om vi har tur så lyckas återigen min man med magiska händer göra så att vi har en hel kyl och frys igen.

Det är guld värt att ha en hemmafixare - som kan allt, när han vill!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0