Jag vill ha en helvit jul!

Vi åkte tillbaka hem igår och jag blev chockad över hur kallt det var. Man glömmer väldigt snabbt hur verkligheten är när man är i Florida. Även då det var kallt och ruggigt så var det väldigt mysigt med alla ljus och juldekorationer i hus och trädgårdar.

Jag var uppe tidigt idag och bakade en sats lussekatter och en sats kanelbullar. Det var inte till oss utan till en granne, som är gift med en svensk och hon ska ha Luciafirande i deras barns klasser imorgon. Det är inte lätt att plötsligt baka bullar som man aldrig tidigare gjort, så jag erbjöd min hjälp. Även om jästen var halvdålig (jag tog bara lite extra) så blev resultatet bra och hon var överlycklig. Tänk att få 48 nybakta bullar efter endast drygt två timmars jobb. Jag fick nöja mig med bakdoften den här gången, men jag kommer att baka mer innan jul.

Efter baket satte jag igång och julpyntade. Jag packade upp lådor med tomtar, ljustakar, girlanger, glitter och allt annat julpynt som låg nerpackat i 8 stora flyttkartonger. Hur kan man ha så mycket pynt? Hälften är skräp men jag kan inte bara slänga saker som barnen gjorde på dagis för mer än 15 år sedan. Vem gör det?


Tänk om vi hade det så här!

Under tiden lyssnade jag på julmusik som skvalade ur radion. Här har de en radiokanal som bara spelar julmusik under en hel månad. Våra barn gillar inte den kanalen utan de muttrar varje gång jag sätter på den, vilket är i princip så fort jag vaknar och sedan är den på tills jag lägger mig. Detta har inneburit att alla, utom jag, går runt med hörlurar och lyssnar på sin egen musik. Det bryr jag mig inte om, för är det jul så är det.

Om jag ska vara ärlig så blev jag inte nöjd med julpyntningen, för det alldeles för mycket rött. Jag gillar ju vitt och skulle vilja ha en vit jul med bara vitt. Granen kan vara grön men alla kulor och allt annat ska vara vitt med lite inslag av silver, men absolut inte rött. Vita blommor och vita ljustakar skulle jag också vilja ha. Jag skulle inte läst inslaget igår om en dansk familj som bara hade vita juldekorationer och efter att jag såg bilderna på deras hem, kunde jag nästan inte sova. Det är så orättvist, varför kom inte jag på det för 10 år sedan? Då hade jag bara behövt ett par kartonger och även sluppit höra maken klaga på alla julkartonger som fyller upp förrådet.

Så vacket!

Tänk om jag bara skulle kasta allt och köpa nytt till nästa år, men då är vi där igen med all nostalgi och alla minnen. Det går bara inte, utan jag för leva med allt det röda. Köket har jag dock behållt helt vitt, så blir jag trött på tomtar, röda julblommor och färgsprakande gran går jag bara ut dit och tar en vit paus.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0