Lussekatter



Om ni inte redan har bakat lussekatter eller kommer att baka nya, så är det här receptet helt oslagbart bra. Jag bakade precis en ny sats till oss och de var så saftiga att jag klämde i mig två stora lussebullar och en vaniljbulle för jag bakade även en halv sats av dem och resten blev kanelbullar.

Här är receptet för 24 Lussekatter

200 gram smör
0.5 liter mjölk
1-2 paket stött saffran (0,5-1 g)
2 paket röd jäst
2 dl socker (180g)
1 tsk salt
1 st ägg
16-18 dl vetmjöl (960 g-1080 g) Jag använder den mindre mängden men det beror på vilket mjöl man använder.

Pensling:
1 ägg
russin
pärlsocker

Smält smör och tillsätt mjölk och värm till 37 grader. Tillsätt jäst och lös upp det innan salt, socker, saffran och ägg blandas i. Häll sist i mjölet i omgångar och arbeta degen under 5 min. Det är viktigt att degen inte är hård utan istället ganska lös. Den ska nästan klibba mellan fingrarna. Strö över lite mjöl och jäs under bakduk ca 45 min.

Häll upp degen försiktigt på ett mjölat bakbord och knåda inte. Skär bitar av degen och rulla eller dra försiktigt ut degen mellan händerna till fingertjocka längder ca 20 cm och forma sedan till lussekatter. Poängen är att inte arbeta degen så att luften stannar kvar. Gör ni rätt, blir de garanterat saftiga och goda.

Lägg lussebullarna på bakplåtsklädda plåtar och jäs i 20 min. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla med uppvispat ägg och sätt i russin och/eller strö över pärlsocker. Grädda i 7-8 minuter.

Låt lussekatterna svalna under bakduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0