Bryssel Kladdkaka

Det är farsdag på söndag och om ni vill baka en riktigt god chokladtårta till far eller någon annan, så är min "Bryssel Kladdkaka" ett perfekt val.



Jag bakade denna kakan för första gången i mitten av 1980-talet när jag bodde i Bryssel. Sedan dess har jag gjort den åtskilliga gånger för den är fantastiskt god och väldigt enkel att göra. Jag gör den oftast dagen innan så att den hinner stelna i kylen. Det går bra att baka den samma dag, men kakan blir lättare att få ur formen och skära ifall man kyler den först. Den går även bra att frysas. 

Jag brukar servera chokladkakan med lättvispad grädde, vaniljglass samt en skål med färska jordgubbar, hallon och blåbär.

200 g smör
200 g Marabou mörk choklad
4 st ägg
2 dl socker (180g)
2,5 dl mjöl (150g)
1 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 200°. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en 24 cm form med löstagbar kant.
2. Smält smör och choklad och låt blandningen svalna.
3. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver i en annan skål.
4. Blanda äggvispet först med den avsvalnade chokladblandningen och sedan försiktigt med mjölet.
5. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen 17-18 min. Obs att kakan fortfarande ska vara lös i mitten. Den stelnar sedan när den kallnat, därför är det lämpligt att göra den dagen före.
6. Lägg upp chokladtårtan på ett tårtfat. Man kan pudra över florsocker och dekorera med grädde och frukt eller servera mjukt vispad grädde, vaniljglass och ev bär separat till kakan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0