En kvinnas val

  

Jag läste idag i DN att Nicaragua kommer att ha presidentval på söndag. Normalt sett är jag inte så intresserad av vad som händer i det landet, men artikeln handlade om deras abortlag så jag blev nyfiken.

Nicaragua har idag en av världens strängaste abortlagar. Fram till 2006 fick man göra legal abort om det var fara för kvinnans liv eller om hon blivit våldtagen. Efter en pakt mellan katolska kyrkan och sandinistpartiet, som nu regerar landet under president Daniel Ortega, kunde lagen ändras så att alla typer av aborter blev totalt förbjudna. En kvinna som idag väljer att göra illegal abort riskerar åtta år i fängelse och läkare som utför aborter kan få tio år.

Sedan 2006 har mer än 100 kvinnor dött på grund av komplicerade graviditeter, som till exempel utomkvedeshavandeskap och minst lika många förmodats har dött efter illegala aborter. Dessa kvinnors liv hade antagligen kunnat räddas om landet hade haft en annan lagstiftning. I helgen är det alltså val i Nicaragua, men ingen av de fem presidentkandidaterna står upp för landets kvinnor och kräver ändring i abortlagen.


  Kvinnor i Nicaragua som demonstrerar mot den nya abortlagen 2006. Siluetterna representerar kvinnor som dött efter illegala och farliga aborter.

                                    
Läs gärna artikeln "Politikerna håller fast vid abortförbud" på DN:s websida, om Leslie Briseño, 33 år som höll på att dö för att läkarna vägrade abortera ett foster i hennes äggledare, eftersom de var osäkra på om fostret levde eller ej.

I USA är alla  åtta republikanska presidentkandidaterna är "pro-life", det vill säga mot aborter och vill ändra lagen, som idag tillåter aborter. Nuvarande president Obama är "pro-choice", det vill säga att det är kvinnans rättighet att själv bestämma. För mig är valet enkelt när jag ska rösta 2012, för jag vill fortsätta att själv ha rätten att bestämma över min egen kropp och mitt liv och inte låta politikerna göra det. 

 


Kommentarer
Postat av: Moster

Bra! Vi måste själva få bestämma. Det finns mkt att stå upp för.

2011-11-05 @ 16:47:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0