Konsten att laga en god sås

Jag ringde hem till mina föräldrar idag för att gratta min pappa på "fars dag". De stod i köket och höll på med söndagssteken som min syster och hennes famlj ska kommer att bli bjudna på senare idag. Stek, sås, potatis och grönsaker, finns det en bättre söndagsmiddag? När jag pratade med pappa, sa han plötsligt " mamma säger att såsen blev jättegod" och jag kunde riktigt både känna lukten och smaken.



Jag tycker om husmanskost för jag är uppvuxen med det. Vi hade väldigt ofta kött eller fisk med sås, potatis och grönsker till. Hade vi kokt torsk var det antingen citronsås, dillsås, persiljesås eller pepparrotssås till. Åt vi kyckling hade vi en god currysås och till kött var det oftast brunsås, som vi mosade potatisen i. 

Såsen är aboslut det viktigate, tycker jag. Vad vore till exempel kalops, dillkött, köttbullar och stek utan en riktigt god sås?



Min mamma är expert på kalla och varma såser samt stuvningar och hon slår alla mästarkockar med hästlängder. Mina såser smakar inte hälften så bra och även om hon visar mig hur hon gör, skulle det ändå aldrig bli samma smak för träning ger färdighet. Efter att ha lagat mat åt en stor familj, släkt och vänner i ett halvt sekel har hon fått en sådan fingertoppskänsla att det inte går att kopiera. Som tur är blir jag alltid bjuden på god husmanskost med fantastiska såser när jag är på besök hos mina föräldrar.


Kommentarer
Postat av: Moster

Ja visst är min syster en mästerkock!

2011-11-13 @ 20:47:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0