Mmm...

Har ni någonsin bakat mandelbiscotti? Det hade inte jag heller gjort innan jag hittade ett receptet i ELLE mat & vin 6/09. Nu har jag bakat dessa underbart goda biscotti hur många gånger som helst. De är lätta att göra och lika snabbt som det går att baka dem, lika fort tar de slut. Det är livsfarligt att ha dem hemma för man kan inte låta bli att knapra på en, två... De är också perfekta att ge bort i en fin kakburk eller i en stor glasburk. Mina vänner bryr sig dock inte om de fina burkarna utan det är mina biscotti de vill åt.

Här är mitt recept, eftersom jag har ändrat i orginalet.

MANDELBISCOTTI

200-220g hel mandel med skal
150 g smör
2,5 dl socker  (225g)
2 små ägg
ca 6 dl mjöl (360g)
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Rosta mandeln i ugnen på ett bakplåtspapper i cirka 10 minuter. Låt kallna och grovhacka all mandel.

Vispa eller rör smör och socker mjukt. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och blanda sist i mandeln. Det ska bli en smidig deg som är inte klibbar.

Dela degen i 4 bitar och rulla ut dem till 4 rullar och lägg 2 på varje plåt med bakplåtspapper. Platta till längderna med handflatan.



Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter och se till att de inte blir för mörka. Låt svalna i 15 minuter på plåten. 
 


Skär sedan med vass kniv lite sneda bitar som är knappt 2 cm tjocka.




Vänd snittytan upp och grädda ytterligare i ca 10 minuter. Passa så att de inte bränns!



Så här fina blir de! Lycka till!



Jag bakade även lite andra kakor och bullar när jag ändå höll på.




Kommentarer
Postat av: Moster

Vilka läckra skapelser!

2011-11-08 @ 12:13:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0