PR-jippo av högsta klass



Den 17 november är dagen med stort D för alla Versace älskare. H&M har tillsammans med Versace, som är den senaste gästdesignern, utarbetat en unik kollektion som ska säljas i 300 butiker över hela världen. Det är gamla Versace kollektioner som har fått ett nytt utseende med hjälp av nya material, mönster och färger.

Världens modejournalister har i veckan haft ögonen på detta enorma PR-jippo och förväntningarna är minst sagt uppskruvade. Alla som önskat äga något av Versace design men aldrig haft råd, kan passa på nu. Även om det inte är samma låga priser som H&M normalt sett har, så är det fynd jämfört med vad det kostar i Versace butiker.

       

Jag kommer ihåg när jag bodde i Bryssel i mitten av 1980-talet och var inne i en Versace butik med en vän som skulle köpa ett bälte. Jag tittade runt i butiken och allt var så exklusivt och dyrt att jag inte vågade röra något. Jag började prata med en man som jobbade där och frågade hur de kunde överleva eftersom det knappt var några kunder i butiken och inte många vågade sig in eftersom det var så fruktansvärt dyrt. Han berättade att det räckte med att en kund kom in då och då och köpte 25 kostymer för 25 000 kronor per kostym, som en president från ett fattigt land i Afrika hade gjort tidigare i veckan. Jag blev bestört när jag hörde det men ung och naiv som jag var, förstod jag plötsligt att "haute couture" inte var för vem som helst.

Idag är det annorlunda, för den 17 november kan alla gå in på H&M och köpa "haute couture", men jag tror att jag avstår för Versace är lite för wild & crazy för mig.

               


"Haute couture" är franska betyder ungefär "exklusiv sömnadskonst av högsta klass"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0