Från kalkon till julgran

I år struntade jag i både kalkonen och "black Friday" shopping. Vi åt istället oxfilé med potatisgratäng och grönsker. Ett tips för att få potatisgratängen riktigt krämigt god är att dels ha mycket vitlök och grädde men framförallt att låta gratängen stå lite längre tid i ugnen på låg temperatur, 175 grader.

Vi hoppade även över de traditionella efterrätterna som äppelpaj och pumpapaj utan åt min goda Bryssel kladdkaka med massor av bär, grädde och glass.

Att laga en thanksgiving middag har aldrig varit min dröm. Jag förstår inte vad man ska göra med en kalkon som väger 10 kg. Vårt hus är dock utrustat med inte bara en ugn som rymmer denna enorma fågel, utan vi har två. Under alla år som vi bott i huset har jag aldrig använt den nedre ugnen, så den är som ny. Inte ens när jag bakar mycket kan jag förmå mig att sätta på den eftersom det känns som man slösar med energi.

Thanksgiving bjuder inte bara på god mat och samvaro utan de visade flera matcher i amerikansk fotboll på tv, vilket vi tittade på förstås. Familjen har blivit stora football fans, vilket jag kommer att blogga om imorgon.

När de flesta i huset hade lagt sig var det två nattugglor uppe; Humphrey förstås och vår dotter som skulle ut vid midnatt och trängas med alla "early birds" som ville göra de bästa fynden. Jag vet inte om hon lyckades köpa något, för det gäller inte bara att ta sig in och ut i affärer utan dessutom att orka köa i timmar.

Idag passar många familjer på att köpa julgranar eller att ta upp de fejkade från förråden och klä dem. Det julpyntas för fullt, både i hus och trädgårdar. Det är första advent den här helgen, men hur ska man kunna känna någon julstämning med strålande solsken och 19 grader varmt? 

Jag ska istället gå ut och sola lite på decket, sedan gå en lång promenad med min man i det fina vädret. Julgranen och julpyntet får vänta några veckor till. 


Kommentarer
Postat av: chrisse

Låter mumsigt! Kom dottern hem utan blessyrer? ( http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13992032.ab)?

2011-11-26 @ 19:30:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0