Kalles Kaviar eller IKEA smörja?



Jag har under åren i USA kört många turer (och många mil) till IKEA. Anledningen har inte bara varit att handla möbler, servetter och ljus utan att istället fylla flera shoppingkassar med svenska matvaror som Cloetta Kexchoklad, Ahlgrens Bilar, Kalles Kaviar, Abbas Sill, Polarbröd, Ballerina Kex och mycket mer.



Jag har alltid känt mig lyckligt lottad över att ha tillgång till svenska matvaror i USA. Att kunna äta kaviarsmörgåsen och bjuda barnen på deras favoritkex och godis. På våra julbord har vi alltid haft burkar med svensk sill och till midsommar har vi öppnat konservburkar med Abbas matjesill. 

                    

     
Detta är nu ett minne blott eftersom IKEA ska sluta med svenska leverantörer och istället använda sina egna recept och matvarumärke med en global leverantörsdatabas. Detta är inte bara tråkigt för mig, som konsument, utan det kommer att få konsekvenser för de svenska företag som haft IKEA som kund eftersom de varit en viktig exportkanal.

Vad detta kommer att leda till, återstår att se. En sak är då säker och det är att mina IKEA resor kommer minska för vem vill ha IKEA Kaviar, IKEA matjesill i glasburkar och IKEA kex och choklad? Inte jag!

Jag undrar varför kan man inte värna om det svenska?                      
                           
 


Kommentarer
Postat av: Camilla

Hejsan jag tycker också det är dåligt att de inte kan unna de andra företagen .Kamprad vill bara ha mer och mer pengar själv

2011-10-15 @ 09:31:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0