Japansk invasion av USA


                

Det japanska klädmärket UNIQLO, som står för unique clothing, har precis öppnat sin tredje butik i New York. Den nyöppnade butiken har inte vilket läge som hest utan adressen är 5th Avenue och 53rd Street och den är giganstisk; tre våningar med bara kläder. Smakar det så kostar det, för de har fått betala enorma summor för det 15-åriga kontraktet som lär vara historiens dyraste i New York.

                       

Planerna för UNIQLO är att i framtiden öppna 200 nya butiker i USA och tanken är att det ska finnas minst en butik i alla USAs större städer. De har tänkt utmana GAP, Zara och H&M, som idag är är världens ledande klädeskedjor, med att bli störst i världen. För att uppnå detta måste även nya butiker i asien och europa öppnas.

Många är förvånade över att japanerna väljer att expandera i USA just nu när ekonomin går på halvfart, arbetslösheten är hög och folk har dåligt med pengar. I amerikanska shopping malls står många lokaler tomma för det är betydligt vanligare att man stänger en butik än öppnar en ny. 

Japanerna ser dock inga problem med att det går tungt för USA utan de ser fortfarande landet som världens största ekonomi och marknad. De är inte rädda, för konjungturer går alltid upp och ner. Dessutom har UNIQLO hela tiden vuxit i Japan under deras ekonomiska kriser och idag finns det 840 butiker i landet.

Vad är det då som ska locka kunderna att köpa UNIQLO istället för andra klädersmärken? De anser att de har väldigt bra kläder till mycket bra priser. Deras eget material "HeatTech", som är lätt och luftigt men gör en varm utan att svettas, förväntas attrahera kunderna.

Själv har jag aldrig hört talas om detta märke, trots att de funnits sedan 1947, och jag känner inte att det är något som lockar mig. Jag håller nog med dem som ifrågasätter om det är rätt tid för denna stora satsning USA just nu.

Det återstår att se om japanernas invation av USA kommer att lyckas denna gång.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0