Matuppror mot IKEA

   
                            
Det glädjer mig att det är fler än jag som är upprörda mot Ikeas beslut att ersätta klassiska svenska matvaror med sina egna i varuhusen. (Se tidigare blogg "Kalles Kaviar eller Ikea smörja")

Dagens industri skriver idag, den 27 oktober;


Ikeas beslut är också ett hårt slag för svensk livsmedelsexport, där varumärken som Annas pepparkakor, Kalles Kaviar och Ahlgrens bilar förlorar en viktig försäljningskanal.


Många utlandssvenskar har glatts åt att kunna hitta dessa varumärken på Ikeavaruhus runt om i världen. Men sedan den 1 september är det slut med detta. Och upprördheten är stor hos utlandssvenskarna. Facebooksidan "Bring real food back to Ikea Swedeshop" har 530 medlemmar och "Only Ikea brand food? - No thank you" har fått ihop 100 medlemmar, skriver Di.


Ikea Food Services, som omfattar både restaurangerna och matbutikerna i varuhusen, har en stor andel svenska leverantörer i dag och många av dessa har fått en värdefull skjuts på både försäljning och marknadsföring. Ska de fortsätta att leverera måste det bli under Ikeas namn, skriver Di.


Ikeas pressansvarige Ylva Magnusson förklarar beslutet med att det ligger i linje med möbeljättens strategi att själv stå som avsändare till produkterna som säljs.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0