Oktober - den rosa månaden




Jag vet inte hur det är i Sverige men under oktober månad är allt rosa i USA. Man kan inte undgå att det är NBCAM, National Breast Cancer Awareness Month. Det pågår många evenemang i syfte att sprida kunskap och information om bröstcancer samt att samla in pengar till forskning. 

NBCAM startades redan 1985 för att promota mammografi som det bästa vapnet mot bröstcancer. Rosa bandet "pink ribbon" delades för första gången ut 1991 till alla deltagare i "New York marschen mot bröstcancer " och blev året efter en nationell symbol för kampen mot bröstcancer.  De senaste åren har det sedan exploderat med rosa saker i butikerna och överallt. Till och med de stora grabbarna i de amerikanska fotbollslagen springer runt på planen med rosa mössor under hjälmarna. Det går inte att undgå att är en månad då man vill öka medvetenheten om bröstcancer.

Igår fick jag se verkligenheten då jag körde min grannfru, som har bröstcancer, till hennes första strålbehandling. Jag känner henne inte särskilt väl men eftersom ingen av hennes söner eller deras fruar hade tid att köra henne, erbjöd jag min hjälp. Hon berättade för mig i bilen hur de hade upptäckt cancern och vad de hade gjort så här långt. Vi var framme 8.30 på den lilla kliniken, där de ger strålbehandling, men ingen personal var närvarande. En trevlig man, som var patient, informerade oss att det fanns både kaffe och juice som man fick ta gratis i väntrummet och att det snart skulle komma ut nybakade kakor. Min grannfru gick in till sin behandling. Det tog lång tid innan hon kom ut och jag började bli orolig. Det visade sig att de hade glömt bort att hon skulle komma, så hon fick sitta och vänta på en stol i ett litet rum i 30 minuter innan de upptäckte henne. Vi skulle sedan få vänta ytterligare en timme innan hon fick träffa doktorn. Jag var med under det samtalet och allt gick bra, men det var en jobbig dag för min grannfru. 

Jag kan inte säga till henne att jag förstår hur jobbigt det måste vara, för det förstår jag inte. Det går inte att förstå om man inte själv genomgår det. Jag kan däremot stötta och vara behjälplig på andra sätt. Detta har gett mig en tankeställare; kan hon får bröstcancer kan jag det också. Nu ska jag ringa och beställa tid för en ny mammografi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0