Vad anser Republikanerna och vad tycker jag



Som nybliven amerikansk medborgare får jag rösta för första gången 2012. Det är min rättighet och plikt att rösta, därför försöker jag nu lära mig så mycket som möjligt för att göra rätt val.

Igår såg jag en tv debatt mellan sju av åtta kandidater, som vill bli republikanernas representant för presidentvalet 2012. Det var en ganska bra debatt och även om många saker upprepades fick man bättre klarhet om vissa frågor. En sak var alla eniga om och det var ifall de blir USAs nästa president, ska de riva upp "Obama Care", det vill säga den omtvistade sjukvårdsreformen. Jag tycker det är en mänsklig rättighet att ha tillgång till hälso-och sjukvård. Det är dock många problem med finansieringen och sjukvården kostar alldeles för mycket idag. 

En annan sak som de republikanska kandidaterna var överens om, var att gränsen mellan Texas och Mexico måste säkras från illegal invandring. Någon vill bygga en mur med taggtråd och andra vill ha fler gränsvakter. Det påpekades att de är för legal invandring men att de absolut inte vill betala utbilning, sjukvård, mat med mera för oinbjudna. De vill också komma åt problemet med att kvinnor tar sig in illegalt i USA för att föda sin barn som blir amerikanska medborgare De kallas för "ankarbarn". Det är inte bra med den stora illegala invandringen eftersom det kostar skattebetalatna stora summor. Man borde ha någon form av amnesti för skötsamma människor. Gränsbevakning behövs, men inga murar "a la Berlin". 

Eftersom USA har så dålig ekonomi vill de flesta sluta med statliga bistånd. "Varför ska ett fattigt land som USA ge bidrag till fattiga länder, när de rika i det landet roffar åt sig bidraget", sa en av kandidaterna. Någon tyckte även att USA ska sluta stödja FN. Bistånd måste finnas och det är viktigt att det når dem som behöver det, vilket det inte alltid gör.

Det var delade meningar om försvarspolitiken. Några vill banta försvaret, andra vill ha kvar det oförändrat. Jag tillhör dem som vill banta försvaret.

Kandidaterna anser att skatterna ska sänkas och att man ska helst inte ska behöva betala någon skatt. Jag kan inte begripa deras skattepolitik, men som svensk är man så van vid att betala skatt. Jag betalar gärna skatt och får tillgång till sjukvård, tandvård, barnomsorg, skolor, infrastruktur med mera. Jag anser inte att alla, oavsett vad man tjänar, ska betala samma procentsats, utan de som tjänar mer ska bidra mer. 

Religionen debatterades också och i princip sa alla att man har, enligt lagen, religionsfrihet i USA och är fri att praktisera vilken religion man vill. Det är dock en förusättning att man tror på någon gud för att bli aktuell som republikanernas presidentkandidat. Bor man i USA förstår man hur viktigt det är med religionen, även då jag inte håller med om att man måste vara religös.

De anser att statens inblandning ska vara minimal och att alla ska ta ansvar för sig själv. Inga statliga stimulanspaket för att få igång ekonomin, inget finansiellt stöd till banker och andra instutitioner och ingen hjälp till människor så att de kan bo kvar i sina bostäder. Marknaden ska styra inte staten. Med facit i hand håller jag i princip med. Kan inte riktigt förstå varför inte bankerna fick ta ansvar för sitt handlande och gå KK. Samma sak gäller alla de människor som spekulerade och investerade i hus de inte hade råd med. Varför ska bankerna ta över deras lån och låta dem bli skuldfria?

Det blir fler debatter och mycket kommer att diskuteras och debatteras innan det blir tid att välja och nominera Obamas utmanare i januari 2012. Sedan väntas många debatter mellan de båda presidentkandidaterna innan valet i november avgörs. Blir man trött på politiken? Inte jag! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0