Vad heter filmen???


                                       

När vi ska titta på en film, frågar min man alltid mig vad jag vill se. Mitt svar blir inte "den här filmen" utan jag frågar istället lite försiktigt - " har vi sett den här filmen?". Han svarar med en blandning av förvåning och konstaterande; - "den såg vi ju för några veckor sedan, kommer du inte ihåg det?" Detta är mitt problem! Jag är inte senil, men jag kan inte för mitt liv komma ihåg vad filmer, skådespelare eller regissörer heter. Ibland när jag ser en filmtitel vet jag att jag sett filmen, men kan inte komma på vad den handlade om. Min man kan inte förstå detta eftersom han kommer ihåg precis allt om varenda film han sett, vem som gjorde filmen, vilka skådespelare som var med, ljudtekniker och så vidare. Det är orättvist!  

När jag ska berätta för någon att jag sett en bra film, kommer jag nästan aldrig ihåg vad den heter, utan får börja förklara. "Du vet, det är ju han, vad heter han nu, som spelar med. Han som är så snygg och spelade i filmen, som handlade om....och var gift med hon, vad heter hon nu??? Du vet, den där långa tjejen som precis fick barn med han, du vet, den där country sångaren. Ok, så du menar filmen Mission Impossible med Tom Cruise som var gift med Nicole Kidman som nu är gift och har barn med Keith Urban?

Suck, detta är så tröttsamt! Hur svårt kan det vara att hålla några namn i huvudet? Problemet slutar tyvärr inte där, för jag har även svårt att komma ihåg vad filmerna handlade om. Jag kan börja se en film för att först efter 15 minuter inse att jag redan sett den. Det är inte så att jag sitter och halvsover framför tv:n utan det är faktiskt alltid jag som håller mig vaken. 

Det märkliga är att jag ibland har ett otroligt minne och kommer ihåg allt om filmen. Det är filmer som är udda och som ingen annan vill se. Filmen Biutiful, som jag själv såg igår, är ett sådant exempel för det var en fantastisk film. Ingen i min familj skulle sett den frivilligt och det är inte heller en film man ser en kväll med tjejkompisarna, men jag kommer att se den igen.

                                                              
                                                      
När jag var sjuk för några veckor sedan, låg jag i sängen och såg filmen "Last Night" på min iPad. Det är också en film jag inte kommer att glömma i första taget och som jag kommer att se igen, ensam. Vet inte om det berodde på att jag var sjuk och tyckte synd om mig själv, men tårarna strömmade för filmen var så "touching".

En annan film som jag kan utan och innan, är Love Actually. Vi har som tradition att se den varje år på julafton. Efter julfrukosten bänkar sig familjen i hemmabion och tittar på den. Jag tröttnar aldrig, för finns det någon annan film med så många bra skådespelare? Det är inte så att bara för att vi bor utomlands skippar vi Kalle Anka och hans vänner. Klockan 14.00 efter glöggen ser vi en gammal version med Arne Weise och den kan man nu både fram- och baklänges. 

Det är inte så att jag bara tycker om sega, komplicerade och melankoliska filmer utan jag gillar romantiska komedier. Till helgen ska jag och min man se "Bridesmaids", som är en av de roligaste filmerna jag sett och jag ser fram emot att igen skratta så att tårarna rinner. Har ni inte sett den, gör det!

 

Jag börjar skratta bara jag ser den här bilden!


Kommentarer
Postat av: Babsan

Såg Bridesmaids på bio. Håller med dig.

En udda film som gav mig en stor filmupplevelse var den Oskarsbelönade filmen Antionias Värld från 1995. En holländsk film om starka kvinnor.

2011-10-21 @ 11:40:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0