Avgå Juholt!



Sverige har under många år byggt upp ett mycket generöst  bidragsystem. Detta har tyvärr utnyttjats på grund av bristande kontroll och uppföljning. Politikerna försöker nu komma tillrätta med fusket genom olika åtgärder, vilket är bra och ökad kontroll leder förhoppningsvis till att färre vågar fuska.

Nu har en högt uppsatt politiker, Håkan Juholt, själv åkt dit för bidragsfusk. Han hävdar att han inte har satt sig in i reglerna och att han inte förstått systemet. Han är ledsen och erbjuder sig betala tillbaka. Räcker det för att bli förlåten? Jag hoppas inte det.
 
Ingen mer än Håkan Juholt själv vet om han fuskade med uppsåt eller inte. Jag vet inte vad jag tycker är värst; att han oavsiktligt fuskade för att han inte klarade av att sätta sig in i reglerna och fylla i en blankett eller att han avsiktligt gjorde det. Oavsett anledning tycker jag att man ska kräva mer av en statsministerkandidat.

Om den här affären bara kommer att ebba ut och att Juholt får sitta kvar så anser jag att det sänder signaler till hela svenska folket att det är fritt fram att fuska. Söker man bidrag kan man kan strunta i att läsa blanketter och fylla i lite godtyckligt. Åker man dit ber man om ursäkt och erbjuder sig betala tillbaka.

Politikerna är tillsatta för att de har medborgarnas förtroende att bland annat stifta lagar och se till att de följs. Klarar de inte av sin uppgift eller när det förtroendet är förbrukat, ska de avgå. Det är nu dax för Juholt att vara smart nog att inse att nu är det hans tur att ta hatten i handen och lämna sin post.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0