En fantastisk bok

Ibland läser man böcker som är så himla bra att man inte vill lägga dem ifrån sig, men samtidigt vill man inte heller läsa slut dem.

                                  

Jag har precis läst en sådan bok och den heter "The Help" på engelska och "Niceville" på svenska och författarinnan heter Kathryn Stockett. De har även gjort en film av boken som finns på DVD här i USA. Michelle Williams, som spelar med i filmen är nominerad en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. 

Adlibris skriver så här om boken " Oförglömlig roman om tre starka kvinnor i sextiotalets Södern .


När societetsflickan Skeeter återvänder till hemstaden Jackson i Mississippi efter avslutade universitetsstudier, faller hon tillbaka i sitt gamla liv med bridgespel, tennis och välgörenhetsbaler. Men något hos henne har förändrats; hon vill mer och ser nu annorlunda på tillvaron. Hon drömmer om att bli författare och får så småningom ett jobb på lokaltidningen.


Genom sitt arbete får hon kontakt med den svarta hemhjälpen Aibileen, som har förlorat sin ende son men uppfostrat och älskat sjutton vita barn. Deras möte blir början på en udda och också farlig vänskap.


Tillsammans med en annan svart hemhjälp - den egensinniga och smarta Minny - bestämmer sig Skeeter och Aibileen för att skriva en bok som skildrar verkligheten i staden som de kallar Niceville. De skriver om hur de svarta har förnedrats och diskriminerats. Men också om deras drömmar, längtan och hopp. Arbetet med boken kommer att förändra deras liv för all framtid."


Boken skildrar en tid med apartheid och rashat som man vill helst glömma, men samtidigt är det så mycket värme och humor i boken att man står ur att läsa om det.

Jag läste den engelska versionen och Stockett skrev ibland på talspråk med konstig grammatik och meningsbyggnader men man kunde riktigt höra hur de pratade nere i södern, vilket gjorde boken levande. Ett exempel är att hon skrev " lemme" istället för "let me".  

Ja, vilken fantastisk bok! Tyvärr läste jag boken alldeles för fort så nu saknar jag den.


Kommentarer
Postat av: Moster

Jag såg filmen i höstas.

2012-02-09 @ 13:41:16
Postat av: chrisse

Jag älskade den boken:)

2012-02-11 @ 15:24:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0