Ett lätt val

Igår kunde jag välja mellan att se American Idol och den sista debatten mellan de republikanska presidentkandidaterna i primärvalet. Jag valde Idol och det var ett lätt beslut.

Det är fyra kandidater kvar och nu är det val i delstaterna Michigan och Arizona på tisdag. Efter valet i Florida, då jag fick utstå att höra och se all negativa reklam, tappade jag fullständigt tilltron till kandidaterna och hela valet har kommit att stå mig upp i halsen. 

 Rick Santorum

Valet har nämnligen kommit att handla om religion och kvinnors rätt till sex och preventivmedel. Rick Santorum (och även de andra) vill inte att vi ska ha sex före äktenskap, inte använda p-piller, inte få göra abort och inte tillåta äktenskap mellan homosexuella.

Jag som trodde att vi levde i ett fritt land. Jag som också trodde att vi kunde bestämma över våra egna kroppar men så är det tydligen inte, utan det är gud som bestämmer. Blir man gravid är det guds vilja och då ska man inte ha rätt att själv välja om man vill behålla barnet eller inte.  

Man har enligt grundlagen rätt att ha och använda vapen, rätt att praktisera vilken religion man vill, rätt att säga och skriva det man tycker, men som kvinna ska man inte ha rätt att bestämma över sin egen kropp. Jag vill själv bestämma när jag anser det är lämpligt för mig att ha sex och om jag vill skydda mig mot graviditet eller inte. Om jag råkar bli gravid vill jag ha möjlighet att välja att inte föda barnet. Om detta landet förbjuder dessa rättigheter så vet jag inte om jag vill bo kvar. 

Rick Santorum har också sagt att "Satan har siktet inställt på Amerika och att det är ett andligt krig". Hans åsikter är så skrämmande att jag blir rädd, men mest skämmande är det att så många håller med och röstar på honom. Vinner han är det guds vilja, har hans fru sagt. Ja, för det kan väl inte vara folkets vilja?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0