Tabu

 Suzanne Malmgren

Det inte nyttigt att bli uppretad så här tidigt på morgonen, men när jag läste DN idag så blev det oundvikligt.

DN skriver en artikel om att socialbidraget inte ger en rimlig levnadsnivå. Hur mycket bidraget är vet jag inte för det står inte i texten, tyvärr. Hur ska man då kunna bilda sig en uppfattning?

Vad som också gjorde mig upprörd var att det hade bjudit in Suzanne som berättar på ett ödmjukt sätt hur svårt hon hade för att få pengarna att räcka till. Hon sitter under intervjuen vid köksbordet med cigarettpaketet nära sig och berättar hur hon överlevde genom att få matlådor av vänner och hur hon lärde sig laga billig linssoppa. Trosor fick hon köpa på Ellos för halva priset på avbetalning. Hon har diabetes och andra kroniska sjukdomar som blev lidande eftersom hennes mathållning var dålig pågrund av brist på pengar. Hennes dotter kunde inte få tacos utan fick nöja sig med stuvade makaroner på fredagarna och de hade inte råda att bjuda vännerna på mat.

Jag vill inte påskynda att det är lätt att vara arbetslös eller sjuk i Sverige och behöva leva på socialbidrag, som säkert behöver höjas rejält för att människor ska kunna ha det drägligt. Vad jag tycker är märkligt är att DN väljer Suzanne som exempel. Hon är nämnligen ordentligt överviktig och jag utgår från att hon röker eftersom cigaretterna ligger bedvid henne.

Jag tror inte det är bara jag som reagerar på detta och jag kan inte låta bli att undra hur hon har haft råd att äta allt det onyttiga som bidragit till hennes övervikt samt hur hon har råd att röka? Det är dessutom självklart att om man har diabets ska man ha sunda levnadsvanor och då måste man välja nyttig mat. Det finns gott om bra och näringsrik mat i butikerna som inte kostar så mycket, men det gäller att välja rätt produkter. 

Det här som jag skriver får man inte säga högt och inte ens tänka, men det struntar jag i.


Kommentarer
Postat av: chrisse

Hej du har helt rätt, man får inte ha åsikt om detta. Normen i dag är alldeles tillräcklig men räcker inte till cigaretter, dyr kattmat, chips o läsk som man så ofta ser kundvagnarna. Man får extra för sina mediciner, man får tillägg för specialkost vid dibbetes tex men man får inte för alla inköp på postorder o skulderna som uppkommit då man handlat på avbetalning och kredit. Dessa artiklar retar gallfebern på mig med som dessutom är alldeles för insatt i varför bidraget inte räcker:) Men hon tyckte i alla fall att hon blivit trevligt bemött:) C

2012-02-26 @ 17:26:23
Postat av: Suzanne Malmgren

Tragiskt att du tycker så. För det första vet jag inte vart du fått ifrån att jag röker. Eftersom jag är astmatiker och inte tål cigarettrök.Du kanske skulle ha vaknat till lite innan du kastar dig över mig med din skit. Hoppas att du aldrig blir sjuk och framför allt inte blir utförsäkrad och tvingas leva på socialen. Du vet inte vad normen är men du verkar ju kunna det mesta så det ska väl inte vara så svårt för dig att ta reda på det. Min övervikt beror på många saker som jag inte anser angår dig och jag orkar inte lägga den lilla energi på att förklara för dig. Men det är ju tur att vi finns så att du får upp din energi.

Mvh Suzanne

2012-03-01 @ 14:12:20
Postat av: Anders Bergström

Det är bekämmade att ser att personer utan någon som helst fakta i målet kan döma.Jag hoppas att du ej får uppleva den dag då du får ett brev från försäkringskassan ,där dom säjer att du får någon mer ersättning och inte har mjölighet att få din utkomst från annat håll.

Det som gör mig mycket arg är du ej har mage att stå för det du skriver,med att utdertäckna med namn.

Det är väl sådan som du älskar att mobba och nedvärder folk.Sånt tycker jag är förjävligt.



Mvh Anders Bergström

PS jag står för vart enda ord.Får man fråga vad en sådan person kan ha för namn.DS

2012-03-03 @ 01:31:57
Postat av: Anna Kasevik

Till att börja med så har jag studerat bilden på Suzanne och på omgivningen i hennes hus. Det enda som möjligtvis kan likna ett cigarettpaket är en MOBILTELEFON!!!!! Ursäkta mig, men hur kan du få en mobiltelefon till att bli ett cigarettpaket????

Chrisse, jag förstår inte hur du kan göra sådana påhopp på en annan människa som du inte vet något om. Kan du förklara det för mig? Vad ger dig rätten att kränka en annan människa och dessutom en för dig helt främmande, genom att ta upp hennes övervikt? Och jag tycker det är läge att be den här kvinnan i artikeln om ursäkt. Välj dina ord nästa gång, Chrisse!!!!

Anders, jag gör liksom du...jag står också för vart enda ord jag skrivit så jag så jag gör som du och skriver hela mitt namn.

Till Suzanne Malmgren vill jag önska lycka till i framtiden och jag hoppas verkligen att du får det bättre på alla sätt framöver. Med vänliga hälsningar Anna Kaseik

2012-03-05 @ 13:24:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0