Iowa har sagt sitt




Med minsta tänkbara marginal, 8 röster, vann Mitt Romney över Rick Santorum. När jag somnade långt efter midnatt var det Santorum som ledde med 5 röster, men då var bara 98% av rösterna räknade.

Jag lyssnade på kandidaternas tacktal till sina familjer, medarbetare och till invånarna i Iowa. Rick Perry, som inte fick mer än 10,3% av rösterna, höll sitt bästa tal på länge. Varför sparade han det till sist, kan man undra? Nu är frågan om han kommer att fortsätta kampanjen eller inte? Det gäller också för de andra kandidaterna som inte heller nådde ända fram.



Ron Paul kom på en ärbar tredje plats och det var främst oberoende väljare och unga som attraherades av hans budskap. Paul kommer aldrig att bli republikanernas kandidat i presidentvalet 2012, men han fortsätter att hålla grytan kokande.



Rick Santorums tal var fyllt av passion och visioner om att USA måste hitta tillbaka till sitt gamla jag, där frihet är nyckelordet. Han fokuserar på den homogena familjens värde och att människor måste ta ansvar för sig själva genom hårt arbete och utan hjälp och inblandning av staten, som nu är fallet. Många av dem som röstade på Santorum är konservativa och tea party anhängare i medelåldern. De värdesätter Santorums moraliska karaktär där rätten till livet har stor betydelse och därmed abortfrågan. 



Mitt Romney hann knappt tacka alla innan han fokuserade på att kasta skit på President Obama. Romney är bäst på det och det är kanske därför jag har svårt för honom. Det är förresten inte bara jag som har svårt för honom utan det är många med mig. Man kan jämföra det med en organtransplantation där kroppen behöver organet men har svårt att acceptera det och vill därmed stöta bort det. Det republikanska partiet behöver Romney för att ha en chans att få bort President Obama och fixa ekonomin. De kan dock inte riktigt acceptera och förlika sig med honom utan letar ständigt nya kandidater att rösta på, vilka åker upp och ner som en jojo. 

Mitt Romney har svårt att nå över 25%, vilket innebär att 75% av republikanerna väljer att istället rösta på en annan kandidat. Att det var Rick Santorum som kom på andra plats var mest tur. Alla andra kandidater utom han och Jon Huntsman var redan "förbrukade" och eftersom han otippat fick fokus på sig och seglade upp i topp just före valet, hann han aldrig bli kritiskt granskad som de andra blivit.

Nu bär det iväg till New Hampshire, där mitt Romney är storfavorit. Det lär visa sig om Rick Santorum bara var en dagsslända eller om hans momentum håller i sig.


Results for Iowa Republican Caucus (U.S. Presidential Primary)
Jan 03, 2012 (100% of precincts reporting)
Mitt Romney 30,015 24.6%
Rick Santorum 30,007 24.5%
Ron Paul 26,219 21.4%
Newt Gingrich 16,251 13.3%
Rick Perry 12,604 10.3%
Michele Bachmann
6,073
5%
Jon Huntsman
745
0.6%
Herman Cain
58
0%
Buddy Roemer
31
0%
No Preference
135
0.1%
Other
117
0.1%

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0