Järnladyn

Var med grannarna på bio och såg "Järnladyn" med Meryl Streep. Efteråt blev det diskussioner när vi gick på "Happy Hour" och åt appetizers och drack coctails.



De flesta tyckte som jag, att det var en väldigt bra film och att Meryl Streep gjorde en fantastisk roll som Margaret Thatcher. Några, inklusive jag själv, ansåg att hon är värdig en Oscar medan andra inte tyckte det eftersom de menade att Meryl Streep ibland tappade greppet som Järnladyn så att hennes egen personlighet sken igenom.

 

Några tyckte att filmen fokuserade för mycket kring Thatchers demens och att det gav en negativ bild av henne och ansåg att Ronald Reagan aldrig skulle poträtteras på det viset, även då han också var dement.

Vi tyckte alla att filmen speglade en stark kvinna som gjorde en fantastisk karriär och som var antingen älskad eller hatad av folket. Jag tycker att filmens bästa skildring var hennes förhållande till Denis, som spelades av Jim Broadbent. Han var en klippa i hennes liv och även då hon var en järnlady behövde hon honom att luta sig mot.

Se filmen för den är väl värd att se, både för storyn men också för Meryl Streep och Jim Broabents tolkningar.

     


Kommentarer
Postat av: Moster

Bestämde mig igår för att se den om ngn vecka ungefär. Meryl Streep är en favorit.

2012-01-26 @ 14:43:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0