Morbrors Jordärtskockssoppa

"Moster" skrev på min blogg om en helt underbar jordärtskockssoppa, som hennes man brukar bjuda på. Jag fick receptet och bjöd min man på den igår och vi båda var lyriska över hur god den var. Jag har fått tillstånd att dela med mig av receptet på denna enkla men förvinnande goda soppa. 

Jag gjorde bara halv sats eftersom jag bara hade halva mängden jordärtskockor hemma och det var så gott att jag hade kunnat äta mer, även då jag serverade bröd till. Eftersom vi inte hade röd stenbitsrom hemma la jag istället på några små bitar kallrökt lax och det passade bra till soppan. Jag använde den mindre mängden grädde men istället lite mer crème fraiche.


 
 

MORBRORS JORDÄRTSKOCKSSOPPA
Angivna mängder räcker till 4 á 5 portioner.

½ kg jordärtskockor.

½ liter kycklingbuljong. (Fond eller tärning)

1 á 2 dl vispgrädde.

1 á 2 msk crème fraiche.

Peppar och ev. salt.

Garnering: Flortunna citronskivor, basilika- eller persiljeblad, röd stenbitsrom.

Skala och dela skockorna i bitar och koka dem mjuka i buljongen. Kör till en blank och fin

soppa med mixer. Tillsätt grädde och crème fraiche under vispning. Börja med de mindre

av de ovan angivna mängderna och öka på om smak och konsistens så kräver. Låt koka

upp under vispning och smaka av med peppar och ev. salt.

Servera i portionsskålar. Lägg en flortunn skiva citron och ett par gröna blad (basilika eller

persilja) i soppans centrum. Toppa med en klick stenbitsrom.

Några små, smörstekta brödkrutonger är gott att knapra på till den lena soppan.

Ett mousserande vitt vin passar utmärkt att dricka till.

Notera att ovanstående mängder är ungefärliga. Jag har nämligen alltid gjort soppan på ”gehör”.


Kommentarer
Postat av: Babsan

Tack moster!

2012-01-10 @ 23:41:13
Postat av: Moster

Härligt att det smakade.

2012-01-12 @ 18:47:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0