Florida går till val

     
Jag befinner mig just söder om Ft. Myers på västkusten

Imorgon, tisdag, är det primärval i Florida. Äntligen är det val, vill jag säga eftersom jag är minst sagt trött på dessa politiker och deras metoder för att vinna röster.

Jag vill inte veta hur mycket pengar som spenderats på reklam här i Florida, av främst Mitt Romney. Varenda gång jag slår på tvn eller radion så hör jag hur de kritiserar varandra om och om igen. Om det påverkar folk hur de ska rösta vet jag inte men för mig har det motsatt effekt. 

Romney vann den sista debatten och därefter verkar han leda stort i Florida. Det är fantastiskt hur de kan vända negativa saker till positiva. Romney låg risigt till efter att det blev offentligt att han bara betalar 14-15% skatt på sina miljoninkomster. Han vände det genom att säga att han aldrig ärvde sin förmögenhet utan han tog risker och jobbade hårt vilket gav avkastning och skapade massor av nya jobb i USA. Det är precis vad folk vill höra eftersom han beskriver "the american dream". Att han tjänade miljontals dollar som han knappt behövde beskatta spelar plötsligt inte så stor roll för nu är han en hjälte i mångas ögon, även då många förlorade sina jobb gå grund av honom.



Newt Gingrich som tidigare var talman fick lämna sitt uppdrag eftersom han var bland annat oärlig och på den banan har det fortsatt. Han är känd för att vara oförutsägbar och slarvig, kanske lite som Håkan Juholt. Han har skott sig själv och hans moral är tvivelaktig, men det spelar ingen roll för många väljare vill se honom som världens mäktigaste man.

Nu är det val i Florida, vilket är ett viktigt val eftersom det bor mycket människor här så vinnaren får en ordentligt skjuts framåt mot Vita Huset. Det är den 4:e delstaten som röstar så det är 46 delstater som ska gå till primärval innan nomineringen av vinnaren i juni. Sedan fortsätter kampen mellan President Obama och den republikanske kandidaten som vunnit tills valet i november. Det verkar nu som om alla kandidaternas lik i garderoberna är identifierade, så nu lär vi får höra samma sak om och om igen... 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0