Fett gott



Det är numera hopplöst att hitta grekisk yougurt som har mer än 2% fetthalt. Tidigare fanns det Total Grekisk yoghurt med 0%, 2% och 10% fetthalt. Jag köpte alltid 10% för den är utan konkurrens den godaste när man gör tzatziki. Idag finns den nästan inte att få tag i utan jag har bara sett den i en affär som tyvärr är flera mil bort. Det är som att alla butiker har bestämt sig för att köra den fettfria linjen och bannlysa nästan all yoghurt som har mer än 2% fetthalt. Idag är hyllorna överfulla med Grekisk Chobani Yoghurt som jag inte kan begripa hur man kan äta.

                     

I det här landet finns det mängder av olika typer av yoghurt. Det kryllar av olika märken och smaker men gemensamt för dem alla är att de antingen är "low fat" eller "fat free" och att de nästintill är oätbara. Konsistensen är som klistrig gelé, de är alldeles för söta och smakar konstgjort. Yoghurt ska vara nyttigt men det känns definitivt inte bra att äta dem.



Jag har under årens lopp provat igenom sortimentet men bara hittat en youghurt som smakade riktigt gott. Den tillverkas av Dannon och har givetvis 5% fetthalt och heter La Crème. Den finns tyvärr inte längre att köpa där jag handlar. 

Jag hittade nyligen en ny produkt från Dannon som heter "Pure" och som är gjord av 7-9 olika naturliga ingredienser och har en fetthalt på 3,5%. Äntligen en yoghurt som smakar svenskt och som är nyttig och finns i smakerna jordgubb, blåbär, persika eller vanilj. Jag gissar att glädjen inte kommer att vara långvarig eftersom yoghurten snart kommer att vara borta från hyllorna då den förmodligen inte går att sälja pga av att den är för "fet".

Jag kan inte förstå denna låg-och fettfria yoghurtshysteri med tanke på allt annat onyttigt som chips och alla onödiga snacks som folk mer än gärna stoppar i sig.


Kommentarer
Postat av: Moster

Youghurt till såser,till matlagning ska vara 10%. Dessutom behöver hjärncellerna fett då och då för att inte förtvivna helt. Men knappast fett från chips eller dyligt. Var kommer alla dåliga idéer ifrån? Nu ska jag cykla iväg och köpa 10% youghurt som ska blandas med lite majonäs och fet grädde och smaksättas med örter. Sås till rökt fisk.

2012-06-08 @ 10:26:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0