Kakmonster

I helgen provade jag ett nytt recept på en morotskaka som jag hittade i en gammal tidning. Tyvärr var det bara jag som åt av den eftersom min man ständigt bantar och vår son är dödligt rädd för allt som har med grönsaker att göra. Efter att ha nästan ätit upp nästan halva kakan, skar jag en stor bit och gick över till min väninna. Jag hade även med lite andra kakor och bullar som jag bakat, annars hade jag ätit upp det med.

Här är receptet på en saftig och hållbar kaka som är väldigt lätt att göra.

Morotskaka

             Smet

  • 200 gram fint rivna morötter, 2-3 stora
  • 2 ägg
  • 2 dl socker (180 g)
  • 2 dl mjöl (120g)
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 msk kanel
  • 1/2 msk vaniljsocker
  • 1 dl solrosolja

     Glasyr

  • 100 g mjukt smör
  • 100 g philadelphiaost, light går bra
  • knappt 2 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  1. Sätt ugnen på 200 grader
  2. Smörj och bröa en rund form ca 24 cm
  3. Riv morötterna
  4. Vispa ägg och socker poröst
  5. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten
  6. Tillsätt olja och morötter lite i sänder
  7. Blanda ordentligt och häll i formen
  8. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min, kolla med sticka att den är klar
  9. Stjälp upp kakan efter en stund och låt den svalna helt
  10. Rör eller vispa ihop ingredienserna till glasyren
  11. Bred den över den kalla kakan och gör ett mönster med en gaffel


               


Kommentarer
Postat av: Moster

Vilken "otacksam" familj, inget socker/fett, inga grönsaker. Måtte de ha annat njutbart att längta efter. :)

Grannar är bra att ha till mkt.

Ge mig gärna ett recept på en tårta/kaka för 12-15 personer! Planerar för en buffé.

2012-06-05 @ 17:30:59
Postat av: Moster

Vilken "otacksam" familj, inget socker/fett, inga grönsaker. Måtte de ha annat njutbart att längta efter. :)

Grannar är bra att ha till mkt.

Ge mig gärna ett recept på en tårta/kaka för 12-15 personer! Planerar för en buffé.

2012-06-05 @ 17:31:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0