Solskenshistoria

 
Heydi Mejia, hennes mamma och lillebror, som jag berättade om i bloggen "En vecka kvar", har fått det glädjande beskedet att de får stanna i USA ytterligare ett år. Under tiden kan de påbörja processen med att söka permanet uppehållstillstånd eller medborgarskap.

I år är det första gången på 10 år som jag ska stanna i USA hela sommaren. Jag kommer nu för första gången att få känna på hur det är att bo i ett hett och tropiskt klimat, när det är så varmt och klibbigt att man knappt inte kan vara ute. Kanske jag då slutar klaga på det tråkiga sommarvädret i Sverige och börjar längta tillbaka till svalt väder och regn, regn, regn...

Så istället för att åka till Skåne styr jag nu kosan mot Florida där jag kommer att vara under en månad. Till skillnad mot andra somrar kommer jag att spendera en del av den tiden med min man men även med våra barn, som kommer dit under en vecka. Det blir trevligt och med en svalkande pool och närheten till havet så hoppas jag vi överlever temperaturer upp mot 35 grader eller kanske mer. Blir det för varmt stannar men inne precis som man gör när det regnar och är kallt.

Jag har stort projekt framför mig när jag kommer dit, nämnligen att bygga ut vår uteplats på baksidan av huset. Det är inte jag som ska utföra arbetet men eftersom det är mitt projekt får jag övervaka det. Jag ska i varje fall ta hand om alla planteringar runt omkring den nya uteplatsen och plantera massor av roliga tropiska växter. Vi har idag en uteplats på ca 25 m2 som ska bli ca 80 m2. Från början var det tänkt att vi bara skulle göra den dubbelt så stor men den har växt under projektets gång och jag tror att det kommer att bli jättebra.

I florida kallas uteplatser ofta för "lanai" och då är det en stor nätbur som täcker uteplatsen och poolen. Det är väldigt praktiskt eftersom det håller ovälkomna djur borta som mygg & andra småkryp liksom ödlor, ormar och aligatorer. En annan fördel är att man också slipper löv och annat trädgårdsavfall i poolen.

Nu kommer vi att få ett extra rum där vi kan äta middag och titta på solnedgången samt mysa runt en eldstad under småkalla kvällar på vintern. Det är ofta en skön bris på den sidan av huset på eftermiddagarna, vilket är välkommet i hettan.






 









Så här ser det ut idag











 Vår nya lanai kommer att byggas ut till pinnen och längst bort i bakgrunden av bilden ser ni  en "lanai bur" och så kommer det att se ut när det är klart.
Trackback
RSS 2.0