I förebyggande syfte



Idag när jag städade huset började jag fundera på om jag städar för att det är smutsigt eller i förbyggande syfte?

Om jag ska vara ärlig är det sällan smutsigt i vårt hus och det kanske beror på att jag ofta städar. Hur dammigt får det bli, hur smutsiga får toaletterna vara och hur mycket smulor står man ut med på golvet innan skurhinken och dammsugaren åker fram? Ja, det det beror på hur man är och vem man frågar.

Frågar man mina familjemedlemmar så tycker de säkert att jag städar alldeles för ofta eftersom deras rum inte ser ut som resten av huset. De håller nog med min faster som sa en gång " det är bättre med lite skit i hörnorna än att leva i ett rent helvete", så jag låter dem hållas.


Jag, liksom många andra tenderar att göra saker i förebyggande syfte. Tänk bara så mycket kläder man tvättar i onödan. Hur många klädesplagg är verkligen smutsiga? Man tvättar dem i förebyggande syfte för att de ska vara alldeles rena & fräscha nästa gång man ska ha dem. Man kan fråga sig varför man gör det eftersom man inte blir sjuk av ett par byxor som man bara haft på sig några gånger och så länge som kläderna inte luktar illa eller har fläckar kan man ju faktiskt använda dem.

Samma sak är det med mat. Man slänger mat helst före "bäst före" datumet har gått ut, även då maten är långt ifrån dålig. Detta gör man i förebyggande syfte för att... Ja, är det för att man inte vill bli sjuk eller för att man inte vill riskera att äta något som smakar dåligt eller är det för att det inte ska börja lukta i kylen? Hur som helst så tar man det säkra före det osäkra och kastar maten i förtid.

Jag tror jag gör många saker av ren slenterian, som till exempel att städa. Det är inte så att jag tittar efter om det är smutsigt eller ej utan i slutet av varje vecka städar jag ordentligt, oavsett om det behövs eller ej och det är kanske i förebyggande syfte.

Kommentarer
Postat av: Moster

Här städas inte när det behövs - utan när det absolut inte kan undvikas. :) Nå väl kanske överdrivet. Vädra kläderna, det gör jag ofta, de som jag använt. På så sätt hålls de fräscha längre.
Idag städar jag ngt lite för att det är nödvändigt för släkten kommer på söndag. Och då måste man ju ... eller kanske inte?? Funderar vidare.

2012-06-14 @ 19:00:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0