Behöver jag en ny?

Min man har under flera år försökt övertala mig att han ska fixa till min dator, som är så slö och långsam att jag ibland bara vill kasta ut den genom fönstret, men jag har alltid sagt nej. När vi har köpt en ny dator till någon annan i familjen så har jag alltid tacksamt tagit emot den gamla och tyckt att den dugit bra åt mig.

För några år sedan överraskade min man mig med att köpa en ny bärbar dator till mig i födelsedags present. Jag blev förstås glad för tanken men ansåg inte att jag behövde den eftersom den gamla datorn fungerade hur bra som helst, så jag övertalade honom att lämna tillbaka den. Det skäms jag fortfarande för.

Saken är den att jag inte bryr mig så mycket om tekniska prylar. Min mobiltelefon är minst fem år gammal och ser ut som om den kommer från stenåldern. När jag flög hem från ett besök i Sverige för några månader sedan var det en trevlig kvinna i min ålder som satt brevid mig i planet och som jag pratade med av och till under hela resan. Strax innan vi landade skulle vi byta telefonnummer och när hon såg min mobil frågade hon "vad är det det där"? Jag lämnde över mobilen till henne och hon studerade den som om den var något unikt. Jag undrar om människor redan har glömt bort hur mobiltelefoner brukade se ut innan Iphones och andra smartphones kom? Det kändes nästan lite pinsamt men nästa sekund så kom den där tanken igen "lite tjock och klumpig men den fungerar ju, så varför ska jag byta ut den"?

                                                

Nu är det snart min födelsedag igen och min käre make erbjöd sig igår att i födelsedagspresent bygga en ny dator till mig och köpa en ny större skärm med inbyggda högtalare. Han såg helt chockad ut när jag sa "JA, tack". Vår son, som också hoppade till, erbjöd sig hjälpa till så nu har de ett projekt tillsammans. Jag kunde dock inte låta bli att föreslå att vår son skulle få den nya skärmen och att jag skulle ta hans gamla, men då sa de samtidigt "NEJ"!

Jag tror jag får leva med både en ny dator och en ny skärm och den här gången kommer jag inte att returnera den för jag kan inte vänta tills jag blir av med det här gamla skrället.

                                                        


Kommentarer
Postat av: Moster

Se där, jag har också en gammal mobil. Men den funkar och jag är också gammal och funkar än så länge. Ibland vill jag bromsa utvecklingen - ibland applåderar jag den. Att ha en dator som gör som jag befaller känns bra. Lite att vara chef över den.. hur länge den nu ska lyda mig är så klart osäkert som livet i sig.

2012-05-23 @ 18:57:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0