En miljöbov

Los Angeles (L.A), som har 4 miljoner invånare, beräknar använda 2.7 miljarder plastkassar per år. De styrande i staden tog i veckan steget att förbjuda plastkassar i alla affärer och att tillåta en avgift för pappkassar på 10 cent (1 kr). 

                                                            

L.A är inte den första utan den störta staden i USA som tar detta beslut ska nu tillsammans med 47 andra städer i Kalifornien föregå med gott exempel och agera miljöriktigt. De styrande uppger att 43% av Los Angeles sopor består av plast och av det utgör plastkassarna den största delen som är 19%.  

                                                                                        

Detta beslutet har givetvis kritiserats eftersom det påverkar industrin som tillverkar plastkassar. Det kommer att innebära att ca 750 personer i Kalifornien förlorar sina jobb. Andra argument mot beslutet är att shoppingväskor i plast inte går att återanvända i sophanteringen och att de är ohygienska eftersom människor sällan tvättar dem. Dessutom hävdar motståndarna att plastkassarna bara utgör en liten del av den totala miljöförstöringen.
     
                                                                                                   
                                       

Invånarna i L.A behöver dock inte vara rädda för att helt bli utan plastkassar eftersom det kommer att ske en successiv utfasning under sex månader och mindre butiker har ett helt år på sig. Pappkassar kommer därefter att vara gratis under sex månader men sedan kommer butikerna kunna ta ut en avgift på 1 krona för att få kunder att istället ta med sig sina egna shoppingväskor.
                

Är detta bra eller dåligt kan man fråga sig? Är det bättre med papper än plast? Om två år kommer en utvärdering att göras för att se om 1 krona var tillräcklig för att minska användandet av pappkassar. Själv använder jag mina egna shoppingkassar när jag handlar matvaror. Jag säger ofta nej till en plast- eller pappkasse om jag redan har en eller så använder jag handväskan om jag handlar något litet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0