Vitt, vitt, vitt...


Så här vill jag ha det!

Varje år, efter sommaren, vill jag måla ALLT vitt i huset. Det räcker inte med att alla väggar är vita utan jag vill ha vita möbler och allt annat vitt.  Nej, säger barnen, inte vitt! De kommer ihåg när jag för något år sedan gjorde om gästrummet till ett helt vitt rum. Jag tyckte själv att det blev jättefint och att det platsade i vilken inredningstidning som helst, men ingen höll med mig. När jag sedan fick höra att barnens vänner kallade rummet för "the hospital", fick jag ge mig och pyttsa in lite färg. Nu är det vitt men med detaljer i grönt, rött och svart och är så fint att vår dotter har tagit det i besittning.


Före detta "the hospital"

 
I år var det samma sak. Efter sommaren åkte jag iväg till färghandeln och köpte burkar med vit färg. Jag skulle minsann måla om köksbordet och alla andra möbler i huset som är i bok, björk eller avlutat trä, vilket i princip är alla möbler. Jag blev rekommenderad en färg som skulle vara den bästa (och dyraste) för just möbler. Det var ett stort projekt som jag hade framför mig, så jag tvekade lite med att börja. 

För några veckor sedan beslöt jag mig för att ta tag i projektet och provmåla ett IKEA rullbord som var av lackad björk som skulle målas vitt. Det var svårt att få det jämnt och snyggt, men jag kämpade på och målade både två och tre lager. När det hade torkat råkade jag skrapa lite på färgen och upptäckte att jag kunde dra bort all färg, precis som ett plasthölje. Jag ställde undan rullbordet och färgburken. 
 
Skam den som ger sig, tänkte jag i helgen och åkte iväg och köpte en annan typ av färg som kostade hälften så mycket. Först slipade jag och sedan målade jag flera lager. Idag ställde jag upp det vita rullbordet i vår dotters gamla rum, som jag gissar är vårt nya gästrum, och kunde bara att konstatera att det inte blev som jag tänkt mig. Jag hoppas ingen kommer märka hur färgen har runnit och hur ojämt det är. Ett riktigt klantjobb!

Nu har jag gett upp för jag inser hur svårt det är att måla om möbler med färg. Jag får leva med alla våra trämöbler och hoppas att modetrenden vänder snart så det återigen bara ska vara
trä, trä, trä...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0