Aldrig mer bio

Igår bestämde min man och jag oss för att gå på bio för en gångs skull. Vi valde mellan "The girl with the dragon tattoo" och "Mission Impossible" och det blev den senare. Det verkar många andra också göra för enligt tidningarna har inte den amerikanska versionen av Stieg Larssons första bok blivit den kassasuccee som man hoppats på. Det finns för närvarande ett för stort utbud av nya bra filmer, så konkurrensen är stor.

Jag hade inte väntat mig att biosalongen skulle vara proppfull kl 15.00 en måndag. Alla lediga hade tydligen samma tanke som vi, nämnligen att spendera en kall och blåsig eftermiddag på bio. Vi var lite sena så det fanns inte många platser att välja på, men jag spanade in två platser högt uppe där det inte syntes några popcornätande personer i närheten. Väl på plats kändes det bra eftersom det inte var för mycket smaskande och sörplande ljud och jag kunde slappna av.



Det visades en massa reklamsnuttar av filmer som kommer upp under våren, men det var ingen av de filmerna som fångade mitt intresse. Så var det äntligen dax för filmen som vi kom dit för att titta på. I samma sekund som filmen började tog min granne upp en gigantisk chipspåse som hon hittills döljt under sin jacka. Det kändes nästan som jag också blev skjuten mitt  i bröstet, som skådespelaren blev i filmens första scen. Jag hann tänka "aldrig mer bio" innan jag försvann in i handlingen och förträngde allt prasslande och chipskrispande som pågick så länge som filmen varade.

                   
Jeremy Renner, Tom Cruise och Paula Patton   Michael Nyqvist


Filmen var spännande och bitvis väldigt rolig. Det kändes som en bra kopia av agent 007 med Tom Crusie i huvudrollen, som gjorde en bra insats men som dock inte längre kan dölja att han fyller 50 i år. Svensken Michael Nyqvist hade också en ganska stor roll i filmen, vilket var överraskande men kul.

Vill man ha ett par timmars underhållning och står ut med alla oönskade ljud så är det en sevärd film. Annars kan man vänta några månader tills den kommer ut på dvd och se den hemma på tv:n, men det blir tyvärr inte samma sak att se den filmen på en liten skärm.

Mitt nyårslöfte blir alltså inte att helt sluta gå på bio, även om tanken flög genom mitt huvud under en kort sekund.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0