100% nöjd - annars pengarna tillbaka

                            

Efter julhelgen trängs svenskar i affärer för att fynda eftersom det är årets stora rea. Man upptäcker kanske att sina inköpta eller erhållna julklappar säljas till en bråkdel av priset. Trist, för man har precis packat upp sakerna och ännu mindre börjat använda dem. Många gånger finns det inte en chans att man kan lämna tillbaka julklappar som man nu kan köpa mycket billigare, inte vill ha eller har fått dubletter av, utan man får sälja dem på Blocket eller på fyndet i tidningarna.

I USA trängs amerikaner i affärerna men inte bara för att fynda (för det är alltid rea) utan för att lämna tillbaka det man inte vill ha. Även reavaror kan man lämna igen och få pengarna tillbaka. De flesta butikerna kräver numera kvitton, men ibland går det även bra utan. 
                                                           

Jag kan inte förstå det svenska systemet. Varför kan det inte vara lika lätt att lämna tillbaka som att köpa? Jag tror att handeln skulle tjäna på att att vara lite mer frikostiga med byte och öppet köp. Nu möts man ibland av en snorkig attityd att det inte går att byta om man inte explicit bett om att få göra det. Det ska helst stå handskrivet på kvittot "öppet köp en dag", annars ska man inte göra sig besväret att försöka få igen pengarna.

Själv köper jag ofta saker med tanken att jag kan ju alltid lämna igen och få pengarna tillbaka om jag ångrar mig. Jag behöver inte ens prova i butiken utan kan göra det hemma i lugn och ro och jag har ofta en en månad eller mer på mig att bestämma om jag vill lämna igen eller inte. Oftast behåller jag det jag köpt och jag tror att det skulle man även göra i Sverige. Är butikerna rädda för att saker ska användas och sedan lämnas tillbaka? Här uppmuntrar man till och med använda varan och det är nästan aldrig ett problem att lämna igen den. Man bara säger att man inte tyckte om det man köpte, så är det bra med det. 

Idag ska min man använda sin rök för första gången och han ska bjuda familjen på hemrökt lax ikväll. Blir det inte bra, vet han att han kan skylla på röken och lämna igen den. 

                                       


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0