Om jag kunde sjunga



Idag är det den 13 december och Luciadagen i Sverige. Jag har alltid tyckt att det är så speciellt med luciatåg och alla vackra sånger. Det är en fin svensk tradition.

Jag har minnen från kanske mitt första luciatåg i lekskolan, då jag var 6 år. När man var liten ville man alltid bli vald till lucia, men det blev alltid någon annan som var längre än en själv eller hade längre hår. När jag gick i skolan var det bara sjätteklassarna som fick vara med i luciatåget och vi andra fick nöja oss med med att titta. Jag längtade till sjätte klass men det året ändrade de reglerna så att endast de som sjöng i kören fick vara med i luciatåget. Det var deppigt för jag var inte med i kören och fick därför inte vara med. Det var hårt för en tjej som tyckte om att sjunga och dessutom var alla kompisarna med i kören och därmed i luciatåget, så jag fick nöja mig med att titta.

Det var inte så att jag inte ville vara med i kören utan jag var på otaliga uppsjungningar, men musiklärare Knut (vi kallade honom Knutte Knopp) sa alltid till mig att jag skulle träna lite mer. Hur mycket jag än tränade fick jag aldrig vara med i kören förrän jag började i sjuan, eftersom vi då fick en ny musiklärare som välkomnade alla.

Jag skulle fortfarande vilja sjunga i en kör och gillar konceptet "kören för oss som inte kan sjunga" men jag har inte hört talas om det här. I veckan lyssnade jag på en julkonsert på tv med Celtic Woman och de sjunger så man ryser. Jag förstår inte hur man kan sjunga så högt och rent. En god vän sa en gång till mig när jag sjöng, att jag är fjärde alt och skulle bara sjunga lågt så blev det renare. Hur kul är det att vara fjärde alt och sjunga lägre än de flesta män? Numera sjunger jag bara i bilen när jag är ensam och har rutorna uppe.



Våra barn har därför aldrig fått uppleva en sjungande mamma klädd i vit skrud med ljuskrona i håret som kommer in på luciamorgon med lussekatter & pepparkakor. Om jag kunde sjunga skulle jag gå upp till vår son, som kom hem igår och sover fortfarande, och lussa för honom. Nej, jag tror det får bli julradion istället för jag vill inte skrämma slag på honom så han åker tillbaka till college.


Kommentarer
Postat av: moster

Angående sång och sångröst så har jag också haft en längtan till att få sjunga. Så fick jag chansen att få vara med i "vi som inte kan". Och vi kunde. Det föll sig rätt för mig när jag fick vara med i tenorstämman. Be någon att starta en kör och be att få vara med i tenorstämmen så ska du också kunna överraska dina barn med en sång.

2011-12-16 @ 00:12:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0