Prisjustering, kallas det

I år var jag ute i god tid och handlade julklapparna för att inte behöva stressa iväg och leta i sista minuten. Idag insåg jag att det var ett stort misstag.


På förmiddagen åkte vi iväg på en shoppingrunda och denna gång till en galleria så att min svärföräldrar kunde fortsätta handla. När jag strosade runt i affärerna såg jag att många julklappar som jag tidigare köpt var mycket billigare. Allt i affärerna var nu på rea för 40% av ordinarie pris eller mer. Jag tänkte; hur billigt kan det bli?

Frågan är nu om det är lönt att vara smart att göra undan julklappsinköpen tidigt och att trängas på "Black Friday" för superrabatter när man kan gå ut och handla i lugn och ro ett par dagar före jul till fantastiska priser? 


Det bästa med shoppingen i det här landet är att om jag köper en jacka idag för $100 och jag åker tillbaka till affären några dagar senare och ser då att jackan bara kostar $60, så får jag tillbaka $40 så länge jag har kvittot med mig. Jag behöver alltså inte ta med mig jackan, utan den kan hänga kvar i garderoben.

Om jag köpte jackan för 3 veckor sedan och ser att de sänkt priset, kan jag inte få tillbaka mellanskillnaden men om jackan är oanvänd med prislappen kvar, kan jag lämna tillbaka den och köpa en ny jacka till det billigare priset, om storleken finns kvar förstås.

Vissa affärer har bytesrätt hur länge som helst och jag glömmer aldrig när min syster köpte ett par lila byxor ett år, som hon aldrig använde utan de hängde i garderoben med prislappen kvar. Ett helt år senare tog hon med sig byxorna tillbaka hit och lämnade igen dem med kvittot. Hon fick ett tillgodokvitto på hela beloppet i affären. Är inte det helt fantastiskt? Detta kallar jag service!

I USA är det inte jobbigt att shoppa för allt är billigt och utbudet är enormt. Det jobbiga är att är räkna ut hur mycket man måste tjäna för att det ska vara värt med dessa "kolla upp resor" för att se om priserna förändrats. Jag har löst problemet med att nästan aldrig handla något som kostar mer än $20 (140kr) för då behöver jag inte bry mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0