Vilken Dag!


Så var det dax för dagen med stort D. Nu tror ni säkert att jag menar Valentine's Day eller Alla Hjärtans Dag, som det så gulligt heter i Sverige. Nej, det var inte det jag tänkte på utan dagen då jag skulle laga vår kyl & frys.

Idag kom ett stort paket med posten och hade jag inte vetat om att reservdelen var påväg, skulle jag trott att min käre make fått för sig att överraska mig med en chokladask, men moderkortet blev den bästa Valentine presenten jag kunde få. 

Jag rusade över till min händige granne och sa lite exalterat "det har kommit nu" och han tittade lite konstigt på mig innan han förstod vad jag menade. Han såg först lite skepisk ut men efter att ha sett videon, som visade hur lätt det var, satte han igång och skruvade. Jag hade trott att han skulle titta på, som ett moraliskt stöd, och att det var jag som skulle byta kortet men en riktig karl som han är, var det inte ens lönt att prova ta skruvmejseln från honom. En kvart senare var det klart och vi båda såg nog väldigt nöjda ut. Grannen, för att han fick gå hem och jag, för att jag just sparat två tusenlappar eftersom det hade en professionell hantverkare kostat.

När vi pluggat in elkontakten i väggen var det inga konstiga ljud, vattnet fungerade och ismaskinen gick igång. Glad i hågen ringde jag min man och berättade att nu var den "nya hjärnan" på plats i kylen och att allt gått bra. Han lät väldigt glad och berömde min insats.

Jag kikade sedan in i kylen med jämna mellanrum för att kolla temperaturen så att morötterna inte frös. Det var då, när jag öppnade fruktlådan, som jag upptäckte att det var lite is på botten av kylen. Jag trodde först inte mina ögon och glädjen försvann direkt när jag konstaterade att vattentanken hade frusit igen och börjat läcka vatten. Det måste ha hänt när jag var borta över helgen.

Min man fick en deppig fru på tråden som han försökte trösta så gott han kunde och menade på att det inte var några problem för vattentanken kan han byta nästa gång han kommer. Han har redan vanan inne eftersom han just bytade den. Sedan kom han på den brillianta idén att jag skulle försöka laga läckan med något slags lim eller klistermassa. Jag cyklade iväg till favoritaffären LOWE'S, där de har allt för hemmafixare, sådana som jag. Med lite rådgivning fick jag tag på precis det jag behövde. Nu har jag använt nästan en hel tub med någon slags tätningsmassa, som ska både tåla vatten och kyla. Än så länge är det tätt, men jag tar inte ut något i förskott.

Ibland önskar jag att vi gjort annorlunda den första gången vi var på LOWE'S och tittade på en ny kyl & frys. Vi var nära att beställa en ny, men kunde inte bestämma oss för vilken modell vi skulle ha. Tanken var att vi skulle åka dit dagen därpå, men istället beslutatde vi oss för att själva prova att fixa den. Sedan dess har det gått många tåg och jag har missat dem alla, vilket i och för sig varit självförvållat.

                  

Eftersom det är Alla Hjärtans Dag idag så hoppas jag att vår kyl & frys sluter fred med mig och börjar uppföra sig normalt. Då lovar jag att ge den en bamsekram, för visst kan man visa kärlek och uppskattning utan att det behöver vara den 14 februari!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0