Pinsamt Sverige



Det var smärtsamt att se Sverige bli så utspelade och förlora fotbollsmatchen mot Ukraina idag. Jag vet inte hur det svenska landslaget hade lyckat skapa rykten om att de var ett vinnande lag för verkligheten visade sig vara något helt annat.

Den amerikanske tv-reportern sa i början av matchen att Sverige skulle ha ett attackerande spel samt ett starkt försvar men jag såg inget av detta. Däremot har jag sällan skådat ett tråkigare och tröttare lag som hellre spelade bakåt och till sidan än framåt. Det var tur att de ukrainska spelarna hade bollen mest annars hade jag somnat framför tvn, trots att det var eftermiddag i USA.

Det är lätt att skruva upp förväntningarna på landslaget men svårare för dem att leva upp till de. Jag är dock inte särskilt förvånad över svenskarnas magra insats eftersom det var den gamla visan som upprepades "mycket ord men lite handling". Deras attityd på plan är märklig för det är som om de antingen tror att de är så bra att det inte inte behöver jobba eller så orkar de bara inte.

Det var roligt att se Ukraina som var pigga och alerta på plan och de sprang igenom det svenska försvaret som stod och sov. När de gjorde sitt första mål var det en gul tröja och sex blå vid målet och det säger allt om matchen. Ukraina skapade många chanser och tog dem medan Sverige nästan bara lyckdes med att ge motståndarna rättvisa frisparkar. Sedan kan de älta Slatans nick i stolpen hur många gånger som helst men det är antal mål som räknas och inte meningslösa passningar som Sverige var bäst på. 

Jag kommer att se fler VM matcher men de svenska skippar jag nog för jag vill se lag som kämpar för att de vill vinna. Dessutom lär det inte bli så många fler för det svenska landslaget eftersom de idag missade tåget till slutspel.

 
Det räckte inte med att Zlatan Ibrahimović gjorde 1-0 för de förlorade med 1-2.


Kommentarer
Postat av: Moster

Kan fortsätta att njuta. Är så totalt befriad av intresse för sport. Det går inte att undvika att känna till att det är VM i fotboll (eller är det EM?), men det går att undvika att se matcherna. Sån är jag. Och ikväll blir det inte TV, inte i morgon heller. Film på torsdag. Skönt att slippa reta sig på förluster med mera.

2012-06-12 @ 19:34:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0