Replik: Tabu



Jag har fått flera ilskna kommentarer till mitt inlägg "Tabu", bland annat från Suzanne Malmgren som artikeln i DN (http://www.dn.se/ekonomi/avbetalningar-och-matlador-suzannes-raddning) handlade om. 

Postat av: chrisse

Hej du har helt rätt, man får inte ha åsikt om detta. Normen i dag är alldeles tillräcklig men räcker inte till cigaretter, dyr kattmat, chips o läsk som man så ofta ser kundvagnarna. Man får extra för sina mediciner, man får tillägg för specialkost vid dibbetes tex men man får inte för alla inköp på postorder o skulderna som uppkommit då man handlat på avbetalning och kredit. Dessa artiklar retar gallfebern på mig med som dessutom är alldeles för insatt i varför bidraget inte räcker:) Men hon tyckte i alla fall att hon blivit trevligt bemött:) C

2012-02-26 @ 17:26:23
Postat av: Suzanne Malmgren

Tragiskt att du tycker så. För det första vet jag inte vart du fått ifrån att jag röker. Eftersom jag är astmatiker och inte tål cigarettrök.Du kanske skulle ha vaknat till lite innan du kastar dig över mig med din skit. Hoppas att du aldrig blir sjuk och framför allt inte blir utförsäkrad och tvingas leva på socialen. Du vet inte vad normen är men du verkar ju kunna det mesta så det ska väl inte vara så svårt för dig att ta reda på det. Min övervikt beror på många saker som jag inte anser angår dig och jag orkar inte lägga den lilla energi på att förklara för dig. Men det är ju tur att vi finns så att du får upp din energi.
Mvh Suzanne

2012-03-01 @ 14:12:20
Postat av: Anders Bergström

Det är bekämmade att ser att personer utan någon som helst fakta i målet kan döma.Jag hoppas att du ej får uppleva den dag då du får ett brev från försäkringskassan ,där dom säjer att du får någon mer ersättning och inte har mjölighet att få din utkomst från annat håll.
Det som gör mig mycket arg är du ej har mage att stå för det du skriver,med att utdertäckna med namn.
Det är väl sådan som du älskar att mobba och nedvärder folk.Sånt tycker jag är förjävligt.

Mvh Anders Bergström
PS jag står för vart enda ord.Får man fråga vad en sådan person kan ha för namn.DS

2012-03-03 @ 01:31:57
Postat av: Anna Kasevik

Till att börja med så har jag studerat bilden på Suzanne och på omgivningen i hennes hus. Det enda som möjligtvis kan likna ett cigarettpaket är en MOBILTELEFON!!!!! Ursäkta mig, men hur kan du få en mobiltelefon till att bli ett cigarettpaket????
Chrisse, jag förstår inte hur du kan göra sådana påhopp på en annan människa som du inte vet något om. Kan du förklara det för mig? Vad ger dig rätten att kränka en annan människa och dessutom en för dig helt främmande, genom att ta upp hennes övervikt? Och jag tycker det är läge att be den här kvinnan i artikeln om ursäkt. Välj dina ord nästa gång, Chrisse!!!!
Anders, jag gör liksom du...jag står också för vart enda ord jag skrivit så jag så jag gör som du och skriver hela mitt namn.
Till Suzanne Malmgren vill jag önska lycka till i framtiden och jag hoppas verkligen att du får det bättre på alla sätt framöver. Med vänliga hälsningar Anna Kaseik



För det första så ifrågasätter de om det är ett cigarettpaket som ligger brevid fjärrkontrollen. Det kan man ha åsikter om, men jag är övertygad om att det vi ser är ett öppet cigarettpaket av märket Level där man faktiskt även kan se cigretterna. Det vore intressant att höra vilken modell av mobiltelefon som har detta utseende.



Angående Suzannes övervikt så vet jag att det kan bero på många olika orsaker men felaktig kost är alltid den största anledningen till övervikt. Oavsett om man har diabetes och andra kroniska sjukdomar så är rätt kost och motion viktigt för hälsan. Om man inte sköter sin hälsa blir man sjuk och kan inte arbeta och måste leva på bidrag. Det blir lätt en ond cirkel som man måste ta sig ur.

Sverige har under allt för många år gjort det lätt för människor att stanna hemma med generösa bidrag som varat för evigt. Det gagnar inte någon att ha så frikostiga bidrag att det är mer lockande att stanna hemma, det måste löna sig att arbeta och de flesta människor är kapabla att göra någon typ av arbete. Den borgerliga regeringen håller nu på att rensa upp i bidragsträsket och det anser jag är bra men det blir förstås också människor som felaktigt blir lidande under den processen.

Anna, jag anser inte jag har något som helst att be någon om ursäkt för. Om man väljer att ställa upp på en intervju i en av Sveriges största tidningar så måste man vara medveten om att inte alla kommer att tycka synd om en. Många, såsom jag, kommer också att ifrågasätter trovärdigheten. Jag tycker det är tråkigt att du hotar med "Välj dina ord nästa gång, Chrisse"!!!! Så om någon ska be om ursäkt, så är det du.

Vi har i Sverige rätt att uttrycka våra åsikter så om Anders Bergstöm anser att det jag skriver handlar om att döma folk eller om mobbing och att nervärdera folk, så får han stå för det. Jag anser dock inte att det är kränkande att ifrågsätta hur man utan pengar och mat kan bli så överviktig och har råd att köpa cigaretter. Om man väljer att ta bidrag från staten (det vill säga få pengar från alla som betalar skatt), så får man också finna sig i att samtliga skattebetalare har full rätt att ifrågasätta vad deras pengar används till, även i det individuella fallet.

Jag har valt att i min blogg inte använda mitt eller min familjs namn eller privata bilder och det är mitt beslut, ingen annans. Anders Bergström verkar vara väldigt stolt över att han är modig nog att använda sitt namn. Detta kräver dock inte det minsta mod om man heter Anders Bergström. Det finns nämligen nästan 500 sådana i Sverige. Anders är med andra ord helt anonym. Så skulle inte vara fallet för mig, därför har jag valt att vara lika anonym som Anders, men till skillnad från Anders så står jag för det.

Om ni vill använda era namn så är det upp till er men för mig spelar det ingen roll vad ni heter utan det är era synpunkter och åsikter som är intressanta. Med ledpunkt från den aggressiva och ibland hotfulla tonen i replikerna så var det uppenbarligen helt rätt beslut. Min inledande rubrik anförde hypotesen att man inte kan torgföra denna typ av åsikter utan att det leder till hysteriska påhopp, personangrepp, hot etc. Tack för ert deltagande i mitt experiment, hypotesen kan nu anses konfirmerad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0