Roken funkar

Så var det dax för premiärrökningen med den nya roken, som vi numera kallar den för.

Min man la fyra stora portionsbitar lax i saltlake med några dillkvistar under fyra timmar. Torkade av och lät bitarna bli nästan varma i rumstemperatur. Lite nymald vitpeppar över och in med en termometer, sedan ut i röken.

Det rök för fullt där ute och efter ett tag speds sig även den doften in i huset. Mmm, det lukade gott. På med potatisen och sockerärtorna. Den kalla dillsåsen stod redan klar i kylen. Bordet var dukat och ljusen tända så nu väntade vi bara på att laxen skulle visa 60 grader.

Det tog en timme och sedan bar min man stolt in dem. Ni skulle se hans min när han smakade på laxen. Den var himmelskt god! Det sades inte många ord under middagen, utan var det någon som sa något så var det "mmm, vad gott!". Tyvärr åt vi alldeles för fort, som man ofta gör när det smakar bra.

Efter middagen började vi planera vad vi ska röka nästa gång. Kycklingvingar, tunna revbensspjäll eller något annat. Vi lär säkert snart röka lax igen, för det är bland det godaste man kan få.

                     



Kommentarer
Postat av: chrisse

Mums, varmrökt lax är en av mina absolut favoriträtter! Och hemmagjord färsk sådan...vad kan slå det:)

2011-12-29 @ 17:11:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0