Vattenbekymmer



Nu sitter jag med en kopp kaffe och lyssnar på det rofyllda porlandet från vattenfallet i poolen. Var uppe tidigt och njöt av den svala luften medan jag pysslade om växterna i trädgården. Det märktes att högsäsongen är här för det var ovanligt många morgontidiga grannar som tog tillfället i akt att cykla, springa eller promenera denna härliga morgon.

När trädgården såg någorlunda ut, tog jag mod till mig och hoppade i poolen. Huh, vad kallt det var! Att 24 grader kan vara så kallt, det kändes som jag vinterbadade i en vak. Uppfriskande, men det var tur att solen redan värmde.

Det låter kanske som en dröm att ha ett hus i Florida och det är det vanligtvis, men så var det inte igår när jag kom hit. Det första som hände var att jag upptäckte vatten på golvet på toaletten i vårt badrum. Jag fick panik för jag trodde först att det kommit in vatten från taket, eftersom det regnade otroligt mycket för en månad sedan. Det var många i vårt område som fick vattenskador då. Efter lite detektivarbete konstaterade jag att det var toalettstolen som läckte, skönt. Stängde av vattnet och var glad att vi har mer än en toalett i huset. 

Nästa problem var att vattenmaskinen på kyskåpet inte fungerade. Då har man inget vatten att dricka, för kranvattnet smakar klor, men som tur var hade vi vattenflaskor i kylen. Jag började förstås pilla med vattenmaskinen och försökte rensa röret från is. Plastkabeln som jag stoppade in gick förstås av och jag fick panik igen. Ringde min man igen för andra eller tredje gången och beklagade mig. Hur kunde jag vara så dum? Ibland undrar jag hur jag tänker. Det bästa med min man är att han sällan blir arg, även då det är berättigat. Han sa till mig att bara vara lugn för vi skulle fixa allt när han kommer hit.

Jag försökte nöja mig med det men det gick inte utan jag åkte iväg till Lowes, USAs motsvarighet till Bauhaus, för att köpa plasttråd som man använder till grästrimmers. När jag skulle låsa bilen fungerade plötsligt inte nyckeln och jag gissade att batteriet var slut. Jag gick in i affären och en expedit frågade direkt om jag behövde hjälp. Jag visade nyckeln och efter 3 minuter hade hon bytat batterierna. Det enda jag behövde göra var att betala. Vilken service det är i det här landet! Jag frågade henne om hon också kunde fixa min vattenmaskin, men hon skrattade bara.

Väl hemma petade jag in minst en meter tråd och som tur var det fri passage i röret, men det kom fortfarande inget vatten. Nu kunde jag åtminsone släppa det problemet och ta det lugnt. Jag kollade ismaskinen, som varit avstängd, och den verkade inte heller fungera, så jag tryckte igen på alla knappar. Helt plötsligt kom vattnet! Ibland är det magiskt!

Jag beslöt mig för att det fick det vara nog med projekt för dagen och eftersom det var kväll unnade jag mig en bit pizza från frysen och ett glas rödvin till. Sedan pratade jag igen med min man på skype och han konstaterade att min näsa var knallröd. Det blir den ibland när jag dricker vin. Vi skrattade både åt min näsa och allt annat elände som det innebär med att vara husägare och plötsligt kändes allt bra igen.


Kommentarer
Postat av: moster

Igår kväll doppade jag mig i Östersjön. Före bastun var det bara behagligt .. och lite utmanande.

2011-12-01 @ 18:06:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0