Mitt Romney förlorade mycket!



Primärvalet i South Carolina är över och att vinnaren heter Newt Gingrich trodde inte många för en vecka sedan. Det intressanta är att sedan 1980 har vinnaren i South Carolina slutligen blivit republikanernas presidentkandidat. Om det blir så får vi se i juni, men en sak är säkert och det är att det är långt ifrån klart att det blir Mitt Romney som möter Obama i duellen.

Tidigare kunde man skänka pengar till presidentkandidaternas valrörelse som redovisades och maxbeloppet var 2500 dollar. Högsta domstolen ändrade lagen 2010 så nu kan man anonymt skänka hur mycket som helst, 10 miljoner dollar om man vill, till så kallade "Super Pacs" som stödjer presidentkandidaternas kampanjer.


De så kallade Super Pacs spenderar nu miljoner dollar varje vecka på bland annat tv reklam som går ut på att förgöra de andra kandidaterna, inklusive President Obama. Tidigare gjorde kandidaterna reklam som de godkände, så ett inslag slutade till exempel med "jag är Mitt Romney och jag godkänner detta meddelande". Nu låtsas kandidaternade att de är ovetande vem som står bakom och betalar för reklamen, men självklart vet de det. Dessa donatorer kommer senare att stå i "återbetalningskön", för det är ingen som gör någonting gratis och utan baktanke. 

Det var främst republikaner som ville ha igenom detta lagförslag men idag ångrar de sig nog när de ser hur fullständigt galet det blivit.

Nu går valtåget vidare till Florida, där jag befinner mig, och har jag tur är det något valmöte i närheten som jag kan besöka. Den 31 januari går Florida till primärval och nu är det helt öppet igen.

Resultatet i South Carolina

Newton L. "Newt" Gingrich Gingrich 40%
Willard M. "Mitt" Romney Romney 28%
Richard John "Rick" Santorum Santorum 17%
Paul Paul 13%
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0