Ärligt menat

Tänk om alla var lika ärliga som min kära svärmor. När vi flyttade utomlands för drygt 10 år sedan, sålde jag min då nästan nya Skeppshult cykel till min svärmor. Tyvärr blev cykeln stulen efter bara ett par månader. Försäkringsbolaget betalade ut en summa pengar som var betydligt mindre än vad en ny cykel kostade, så min svärmor återgick till att cykla på sin "gammcykel".

Sju år senare fick mina föräldrar ett brev från polisen där det stod att de hittat en cykel som tillhörde mig. Cykeln var stöldskyddsmärkt med min födelsedata och efter lite detektivarbete hade polisen lyckats koppla ihop mig, som sedan länge var utflyttad från landet, med mina föräldrar. Min svärmor och jag med för den delen blev väldigt förvånade över att cykeln kommit tillrätta efter alla dessa år. Cykeln hämtades ut på polishuset och visade sig vara i gott skick och brukbar.

Svärmor var givetvis glad över att återigen ha Skeppshultaren i besittning men en tagg gnagde. Hon hade ju sju år tidigare kvitterat ut försäkringspengar för cykeln och för att förvissa sig om att hon inte gjorde något olagligt, kontaktade hon försäkringsbolaget och frågade om hon behövde betala tillbaka pengarna. Personen som tog emot det telefon samtalet måste ha blivit chockad, men säkert glad, över att ha en sådan ärlig försäkringstagare.

Jag är stolt över min svärmor och jag har försökt uppfostra våra barn efter hennes värderingar, det vill säga att med hög moral och ärlighet kommer man långt i livet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0