Det perfekta leendet



Har just kommit hem från tandläkaren och fått tänderna ordentligt rengjorda av tandhygenisten och undersökta av tandläkaren. Allt var bra och inga hål. Det är kanske inte så konstigt, för nästan alla min tänder är redan lagade. Trots fri tandvård och "flortanter" i skolan, lyckades jag inte hålla tandtrollen borta.

Varje år kom jag hem från folktandvården med beskedet att jag hade minst två hål och ibland fyra. Tandläkare Gerdin borrade upp tänderna rejält, oavsett om det var ett litet hål eller stort, och fyllde dem med silvrigt amalgam. Hade det varit guld, skulle jag vara rik nu. Till slut var det mer silver i munnen än vitt, kändes det som. Detta var inget ovanligt för de flesta av mina vänner såg lika dana ut. Lagningarna var inte snygga, men de satt som berget.

Som tur är förbättras ständigt tekniken så idag är tandläkare Gerdins lagningar borta och ersatta med material som passsar bättre med färgen på mina tänder. Jag skrattar och ler nu utan att skämmas för mina tänder, för de är vita och fina igen.

Våra barn har i alla år blivit "plågade" med daglig tandborstning, tandtrådning och florsköljning. De säger att jag har tandfobi och är besatt av tänder, vilket till viss del är sant men jag är idag stolt och glad att vi har två vuxna barn som ännu inte har haft några hål in sina tänder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0