Panther X-ing

När vi körde till en Golfbana som ligger 10 minuter från vårt hus, då såg jag den här varningskylten vid vägen.



Det finns alltså vilda pantrar i Florida och det hade jag ingen aning om. Som tur var kom ingen panter springande över vägen de följande kilometerna och inte heller på vägen hem. Chansen var kanske inte så stor eftersom det bara finns  circa 160 pantrar i hela södra Florida. 

När jag kom hem var jag tvungen att titta efter på internet hur de ser ut, så att jag har en bild, ifall det dyker upp en i vår trädgård.



Det är nog ingen chans att jag skulle förväxla den här grabben med en katt.

Det är ett väldigt intressant djurliv här i Florida. Jag har redan blivit personligt bekant med flera arter som jag aldrig hört talas om och andra som jag känt till, men som jag aldrig önskat bli personlig med. Vem tycker det är roligt att ha en stor svart orm i garaget eller en gulspräcklig utanför dörren. Ormarna finns överallt och jag ser dem överallt. När vi är ute och cyklar, passar de alltid på att ligga vid sidan om cykelvägen. Det är som om de känner på sig att jag ska komma. Som tur är så är de flesta ormarna ofarliga i Florida, "bara" 6 av 50 arter är giftiga. I början skrek jag hysteriskt, nu säger jag bara helt lugnt " kolla, där är en orm!". Det är kanske inte helt sant att jag kommit över min ormskräck för många av grannarna har roligt åt att jag alltid har höga svartrutiga gummistövlar på mig när jag är ute och går i trädgården.

En ny bekantskap fick vi en morgon när vi vittjade en fälla i trädgården. Jag hade noterat en uppgrävd grop vid husväggen och vi trodde det var en armadillo, eftersom jag tidigare sett en sådan. Det visade sig istället vara en opossum, som vi hade fångat. Eftersom den ser ut som en jätteråtta, blev jag livrädd. Det stackars djuret såg ut att vara minst lika rädd som jag. När vi släppte ut den ur buren, en mil bort, sprang den glatt iväg ut i skogen.


Jag hade aldrig trott att jag skulle få en aligator som husdjur. I sjön, precis bakom vårt hus, bor Benni som är en 2 meter lång aligatormamma och Bennilito, som är hennes unge. Bennilito verkar vara mycket intresserad av mitt trädgårdsarbete, för han brukar simma fram och kolla vad jag gör. Nu är han inte så stor, men man får hålla ett öga på honom och ett på krattan ifall hans mamma också skulle få för sig att delta i trädgårdsskötseln. 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0