I väntans tider



Snart blir det tillökning i kungafamiljen och jag kan inte låta bli att fundera över några saker.

För det första; kommer barnet att heta Bernadotte eller Westling i efternamn? Vad heter Kronprinsessan som gift i efternamn? Heter Prins Daniel Bernadotte eller har han kvar sitt gamla efternamn?

Sedan funderar jag förstås över om det är en flicka eller pojke. Jag har svårt att bestämma mig för ena dagen ser magen ut som en typisk pojkmage och nästa gång ser jag en flicka framför mig.

Nu börjar dessutom tidningarna spekulera i vad "ungen" ska heta. Jag tycker inte om det ordet "unge" för det heter ju som bekant "mina barn och dina ungar". Det låter så nervärderande att kalla en bebis för unge, oavsett om det är "en vanlig bebis" eller en liten prins eller prinsessa. Så, vad ska barnet eller den kungliga bebisen heta? 

Frågan är om Kronprinsessan och hennes man kommer att följa kungliga traditioner och välja traditionella namn eller om de är rebeller och döper barnet till något annat? Om de ska välja kungliga namn som också finns i Prins Daniels släkt ska de välja Elisabet, Kristina, Karin eller Erik. Väljer de kungliga namn som är lite udda ska de välja Sune, Birger, Knut, Lovisa eller Ragnhild. 

Min känsla är att det är en flicka och att hon kommer att heta Lovisa, Sofia, Alice, Elisabet. Om det är en pojke blir det Erik, Oscar, John, Olof. 

Snart får vi se vem som är vår nästa monark. Det blir spännande...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0