Vattenläcka, igen!



Det skulle bli en strålande dag med 28 grader i solen och 24 grader i poolen så bestämde jag mig för att spendera några timmar med att läsa en bok utsträckt i en solstol. Jag skulle först bara putsa det lilla glasbordet bredvid solstolen, som blivit smutsigt av alla luftföroreningar.

Jag gick in för att hämta fönsterputsen i skåpet under köksvasken. Sidan om stod en ny och helt oanvänd rulle med hushållspapper som jag också tog, men hoppade till för den den var alldels tung och blöt. Detta gjorde mig konfunderad så jag kollade rören under vasken och kunde snabbt konstatera att det inte såg ut som det skulle eftersom en del av röret hade lossnat mot vasken. Jag satte på kranen och det droppade förstås vatten ner i skåpet. Suck!

Tänk att jag hade en sådan tur (eller otur) som ställt en stor rulle hushållspapper precis under det läckade röret och som hade sugit upp allt vatten. Det var dessutom tur att jag tog den rullen och inte den som stod uppe på vasken, för då hade jag kanske inte märkt läckan. Jag hade dessutom varit förutseende och lagt en plastmatta inne skåpet när vi flyttade in, så det var inte skadat.

Jag ringde förstås direkt till min käre make och beklagade mig. Vad är det för fel på det här huset, frågade jag? Bara fem år gammalt och "allt" går sönder och det läcker vatten "överallt". Jag undrar om det är någon som kommer hit och lossar på alla skruvar eller om det bara är så enkelt att det var världens sämsta rörmokare som jobbade här när huset byggdes?

Min man bara skrattade och det var ju lätt för honom eftersom han inte var här och behövde fixa problemet.

Jag skruvade isär alla delarna och la dem i en plastkasse och åkte sedan iväg till favoritaffären LOWE'S, där de nu känner igen mig på nästan alla avdelningar i varuhuset. Jag styrde kosan till "plumbing" och bad om hjälp av en trevlig kille. Han gav mig nya delar och en packning som jag skulle använda och talade om för mig hur jag skulle gå tillväga för att fixa det.

Väl hemma gick jag över till min händige granne, som inte var hemma men hans fru, som är min väninna, erbjöd sin hjälp. Vi lyckades fixade det så nu läcker det inte längre! Hennes man kom senare över och godkände arbetet. Han log med hela ansiktet.

Jag gick över till deras hus senare på kvällen och då hade deras AC (air conditioner) slutat fungera och de måste byta ut den för 70 000 kr. Man kan inte låta bli att fundera vad som kan hända imorgon, om en månad eller om en orkan drar förbi till sommaren. 

Det enda som är bra med detta är att jag snart blir en fullt utbildad "handyman" som kan fixa allt. Trädgårdsmästare, inredare, målare, kylskåpsreperatör och rörmokare, vad blir det näst som jag måste fixa?


Kommentarer
Postat av: Moster

Nya äventyr varje dag! :)

2012-02-26 @ 17:01:39
Postat av: Moster

Nya äventyr varje dag. :)

2012-02-26 @ 17:05:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0