Romney Von Anka

Enligt CNN tjänade presidentkandidaten Mitt Romney 45 miljoner dollar under de senaste två åren. Han betalade 6.2 miljoner dollar i skatt och det är strax under 14%.

Min man betalar nästan dubbelt så stor skattesats, det vill säga nästan 30% i skatt, men tjänar bara en bråkdel av vad Romney gör.



Det är ironiskt att de rikare blir rikare men republikanerna är ändå inte nöjda och vill fortsätta sänka skatterna för de som redan har mest. Hur kan de vara trovärdiga när de säger att de förstår hur svårt de amerikanska folket har det, men är samtidigt inte beredda att själv bidra och betala samma skattesats som "vanliga människor".

Jag kan inte förstå hur "vanliga människor" kan gå på deras argument om att de som tjänar mycket ska betala lite i skatt eftersom pengarna de tjänar ska skapa nya jobb istället. Har man mycket pengar har man råd med hushållerska, städpersonal, trädgårdsmästare och man kan konsumera mycket som bidrar till mer personal i serviceyrken. Men är det så vi vill ha det, att de rika ska äta gratis medan de som tjänar lite ska betala kalaset. Det handlar inte om att människor är avundsjuka på de som är framgångsrika och tjänar mycket utan det handlar om jämnlikhet och att alla ska bidra efter förmåga.

En förmögen person som Romney, som gör politisk karriär eftersom han har råd med det, ska väl betala samma skattesats som de som arbetar åt honom? Var är annars trovärdigheten? Problemet är dock att republikaner i allmänhet vill att alla ska betala minimalt med skatt. Geroge W Bush började med att sänka skatten för höginkomsttagarna.


(Efter ha skrivit detta inlägg i morse läste jag just Mats Larssons blogg på Expressen och jag trodde inte mina ögon när jag läste hans rubrik " Joakim von Romney". Jag undrar om han har tillgång till min blogg och i hemlighet kopierar det jag skriver?)


Kommentarer
Postat av: Babsan

Ta det som en komplimang!

2012-01-25 @ 23:19:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0