Momsigt

                   

Från nyåret ska man i Sverige bara betala 12% moms på restauranger, jämfört med tidigare 25%. Det blir nu billigare att gå ut och äta och då ska det bli fler kunder i restaurangerna och då behövs mer personal vilket ger fler arbetstillfällen. Så är det tänkt men kommer det verkligen att bli så?

Många var skeptiska till förslaget (inklusive jag) eftersom man inte tror det kommer att leda till fler arbetstillfällen. Det fuskas redan nu med både det ena och det andra inom restaurangbranchen, så varför ska de gynnas med sänkt moms? Nu tänkte jag fel för det är ju vi som går på resturang och äter som ska tjäna på den sänkta momsen, eftersom maten ska bli billigare.

Redan nu kan myndigheterna konstatera att många restauranger inte sänkt momsen utan lurar sina kunder genom att fortfarande ta ut 25%. De skyller på olika saker men alla restauranger visste väl om att momsen skulle vara 12% från och med 1 januari 2012, så vad är problemet?

Jag anser att momsen generellt är för hög i sverige. Få tänker på att man betalar så hög moms eftersom den är inbakad i priset. I USA betalar vi 5% och momsen läggs på priset. Köper jag ett par byxor för $100 så blir det $105 som jag får betala. Tänk om det skulle vara så i Sverige att byxorna kostar enligt prislappen 1000 kr men plötsligt jag ska betala 1250 kr.

Även om det står på kvittot vad som är pris och moms så reflekterar man inte över det utan man betalar ett pris för varan. Om momsen inte var inbakad i priset, tror jag att folk skulle börja fundera över varför man betalar så mycket pengar till staten.

Det är väl därför som restaurangerna kan fortsätta att ta ut 25% i moms eftersom få personer tänker på vad de egentligen betalar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0