Here we go again...

Min man hade inte mer än hunnit sätta sig på flygplanet, som skulle ta honom på en 14 timmars lång flygresa till Kina, när det första problemet uppstod. Jag hade diskat och satt på avfallskvarnen för att köra undan lite matrester, när den helt plötsligt bara dog. Here we go again, tänkte jag bestört. Vad är det för fel på mig eftersom allt som jag rör vid slutar fungera. Det här var inte kul för problemen brukar annars uppstå i Florida och inte här i Virginia.

Eftersom jag har vanan inne att agera rörmokare, öppnade jag dörrarna till skåpet under vasken och kände direkt en konstig lukt som påminde om sur fisk blandat med bränt gummi. Det luktade inte gott! Jag testade igen om den fungerade men avfallskvarnen var stendöd. Motorn var däremot brännhet. Jag sprang ner i källaren och kollade om det gått en säkring men allt såg ut som det skulle. Tillbaka till köket och in under vasken och efter en nogrann inspektion av motorn kunde jag läsa att det fanns en "reset" knapp som jag tryckte in och då gick kvarnen igång men den lät inte om vanligt och det luktade väldigt skumt. Jag konstaterade med hjälp av en ficklampa att knivarna stod stilla i kvarnen samtidigt som motorn brummade ilsket.

Var gör man när man inte kan kalla på sin sin käre make och inte ens kunna ringa till honom och be om råd & hjälp? Jo, man söker på webben. Inte efter en ny man utan man kallar på hjälp genom att knappa in "avfallskvarn brummar men roterar inte" på google och trycker sedan på send. Vips hade jag en "handy man" på "The Handy Blog" som talade om för mig precis hur jag skulle gå tillväga för att fixa den.

Jag hämtade en "wrench" från verktygslådan som jag satte under kvarnen och kunde på så sätt rotera den manuellt och helt plötsligt så genom ett mirakel fungerade den igen. Knivarna roterade, motorn lugnade sig och lukten försvann. Av någon anledning så hade något fastnat eller så hade den bara surnat till för att den inte använts på ett tag.

Nu har jag även lärt mig hur man lagar en avfallskvarn och dessutom sparade jag många dollar som ett besök av en rörmokare hade kostat. Han hade kunnat fixa felet på en minut men hade kanske istället sagt att vi behövde byta ut hela kvarnen för att motorn hade bränt, vem vet. 

Jag kan inte låta bli att undra vad jag skulle göra utan internet och alla dessa fantastiska websidor som löser nästan alla mina problem.

                                        


Kommentarer
Postat av: chrisse

Underbart att du är tillbaka!!! Kram

2012-05-12 @ 18:27:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0