Shop 'til you drop

Jag har inte tyckt om att shoppa kläder, inte till mig själv ivarje fall. Det har gått bara bra att åka på shoppingturer med släkt och vänner som besökt oss eller med maken och barnen men att handla till mig själv, det har jag inte haft något intresse av. Inte tills igår.



Eftersom jag fullständigt försummat min garderob under flera år, ser den ut som den gör. Det är inte så att jag inte har några kläder utan tvärtom. Det hänger mängder av kläder i långa rader och de är sorterade efter färger och modeller. Det ser väldigt snyggt ut när man tittar in och om man tittar på kläderna är många plagg inte särskilt slitna eller trasiga utan bara tråkigt gamla och omoderna samt ofta en eller ett två storlekar för stora.

Det har tagit många år för mig att förstå att jag ofta har storlek Small men jag har alltid köpt Medium eller Large för jag tycker inte om när kläderna sitter för hårt. Det är kanske skönt med lösa kläder men det ser definitivt inte snyggt ut när det pösar runt kroppen och ärmarna är flera centimeter för långa.

Jag bestämde mig tidigt i våras att jag skulle gå igenom hela min garderob och sortera kläderna i tre högar; kläder som ska behållas här, kläder som ska till Florida och kläder som ska skänkas bort. Jag skulle prova varje plagg för att inte lura mig själv eftersom jag vet att jag har svårt att göra mig av med saker. Det är kanske därför jag ännu inte "haft tid" att göra mitt sorteringsprojekt. Hur svårt kan det vara? Vem vill ha kvar omoderna kläder i fel storlek? Det är bara att erkänna att jag har kvar kläder som jag köpte för mer än 20 år sedan som jag knappt använt men de flesta plaggen i garderoben köptes när jag tyckte det var kul att shoppa för 5-10 år sedan. Regeln måste vara att om man inte använt något på 2 -3 år så ska det skänkas bort.

Nu följde jag inte min plan som var att prova & sortera först och köpa sen, utan jag åkte glad i hågen iväg till outleten igår för att shoppa en ny sommargarderob. Normalt sett brukar jag vara uttråkad efter 20 minuter men jag spenderade mer än fem timmar med att prova och handla. Jag var otroligt lyckosam och hittade mängder med snygga kläder för nästan ingenting, eftersom det är så billigt på outleten.

När jag kom hem provade jag kläderna och visade dem för min man och vår son. Jag fick tummen upp för de flesta inköpen och jag vet inte om de märkte det men många av de nya kläderna var precis likadana som plaggen som redan hänger i min garderob.



Idag ska jag fortsätta min "shopping spree" och försöka köpa något "nytt" det vill säga något som inte ser ut som det jag redan har. Ibland måste man gå ut ur sin comfort zone och våga förnya sig så idag ska jag gå in i affärer där jag aldrig tidigare varit. Det kommer inte bli lätt, men jag ska göra mitt bästa. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0