Gammal skåpmat

Efter att ha sorterat bort sex stora pappkassar eller två minre sopsäckar med kläder, trodde jag att det skulle bli tomt och luftigt i klädkammaren men så blev det inte. Jag blev minst sagt besviken och bestämde mig för att gå ett varv till. Jag tog kläder som jag var osäker på och la i en hög och som jag under kvällen lät min man fälla domen över och det blev "kasta" nio gånger av tio, så han gjorde sitt jobb.


Det är märkligt hur man försöker lura sig själv. Varför vill jag spara en rosablommig blus, för att den inte är enfärgad utan blommig, som jag tvingat mig själv att använda en gång per år. Varför har jag sparat en svart snäv X-it kjol som min syster köpte till sig själv och sedan gav till mig för 25 år sedan? Det roliga med den kjolen är att hon köpte den på Boutique Pim, som alltid varit hennes favoritaffär och där hon jobbar idag sedan nästan tre år tillbaka.

Det fanns mycket gammal skåpmat i klädkammaren. Jag har under årens lopp lyckats spara på en massa dräkter som jag använde när jag arbetade i Sverige. Bra att ha ifall jag ska söka ett jobb, tänkte jag. Vad jag inte tänkte på var att jag köpte dem precis efter jag fått barn på 1990-talet då jag hade en annan storlek och modet var annorlunda. Efter jag dammat av dessa dräkter och provat dem, kunde jag inte låta bli att skratta åt mig själv. Ingen hade nog anställt mig med de kläderna.

När vi flyttade hit för 12 år sedan köpte jag ett par röda manchesterbyxor som jag bara älskade. De har hängt med sedan dess men jag har inte använt dem på flera år. Först hade jag inte ens tänkt prova dem utan bara låta de hänga kvar men sedan kom jag på mitt löfte som var att prova ALLT. Det går inte att i ord beskriva hur de såg ut men jag såg ut som en clown, så de åkte snabbt ner i pappkassen. 


Jag har en förkärlek till svarta klänningar och har minst tio i olika längder och stilar. Jag tvättade först alla och sedan provade jag dem och till min belåtenhet var det bara två som jag ratade. De har många år på nacken men köper man tidlösa kläder i bra kvalitet håller de i en evighet och man kan alltid piffa upp en svart klänning med ett snyggt skärp, smycke eller en scarf.



Jag är en nostalgiker så min röda mockadräkt som jag köpte i USA julen 1988 får hänga kvar. Den hade jag på mig när min man och jag träffades på ett studentparty i Umeå för precis 23 år sedan, så den dräkten ger jag inte upp i första taget. 

Nu ser det lite bättre ut i klädkammaren och de nya kläderna hänger där tillsammans med gamla favoriter. Jag hade nog kunnat rensa ut ännu mer men det är bättre att hyvla än att använda yxan. Idag är det skor och väskor som möter sina öden för om det är som jag tror, finns det många skor som kan lämna plats åt de nya sandalerna.




   


Kommentarer
Postat av: Camilla

Bra jobbat syrran, det var bra att du spara den röda dräkten vissa kläder betyder så mycket för en kram Camilla

2012-05-26 @ 14:43:45
Postat av: Moster

Gammalt och slitet hänger nog kvar hos mig också. Men numer har jag en regel. Vid köp av nytt plagg ska minst två rensas bort.

2012-05-28 @ 09:27:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0